Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31149
Title: Fake news no contexto português: uma abordagem experimental
Author: Pereira, Pedro Correia Cardoso
Advisor: Forte, Teresa Conceição de Neiva
Keywords: Fake news
Revisão integrativa
Teoria da inoculação
Gamification
Defense Date: 23-Mar-2021
Abstract: O crescimento exponencial de Fake News nos últimos anos constitui um risco para uma sociedade democrática em que a informação é um capital essencial. Na presente dissertação, aborda-se este tema a partir de dois estudos, de natureza distinta. Num primeiro estudo, realizou-se uma abordagem integrativa com vista a identificar como a área da Ciência Política e Psicologia têm abordado este fenómeno, explorando ancoragens teóricas e metodológicas, temas e possíveis soluções de mitigação (por exemplo: o compromisso pró-verdade diminui a partilha e disseminação de desinformação e a educação para os media deve ser repensada de forma a responder a uma era de sectarismo e desconfiança). O segundo estudo, quasi-experimental visou testar, com base num desenho de pré e pós tese, se A exposição a um jogo concebido para inocular contra fake news – BAD NEWS- contribuiria para o aumento de avaliações fidedignas acerca da veracidade de títulos de notícias. Não obstante a diferença entre os dois momentos de avaliação não ser estatisticamente significativa, mais de 50% dos participantes registaram um aumento de respostas corretas, o que é sugestivo da potencial eficácia do jogo em questão.
In the last few years, the Internet, particularly in the social media, is becoming more and more prominent in the political scenario. Through a systematic literature review and one experimental study we pretend to identify the articles of Political Science and related areas that focus on the Fake news subject; testing the Inoculation theory against Fake news through the efficacy of the game. The exponential growth of Fake News, in the last few years, is a risk to a democratic society in which information is an essential capital. In this dissertation, we approach to this theme with two different studies. In the first one, an integrative approach that intended to identify how this area has been studied by Political Sciences and Psychology was realized, exploring theoretical and methodological theories, themes, and possible mitigation solutions (for example: the pro-truth pledge reduces the sharing and dissemination of disinformation; and education for the media should be revised in a way which it can give a strong response to an era of partisanship and distrust). The second study, quasi-experimental, was directed to testing, based on a pre-and post-thesis framework, if the exposition to a game conceived to inoculate against fake news – BAD NEWS – could contribute to the rase of trustful evaluations about headlines veracity. Without ignoring that the difference between the two moments of evaluation are not statistically relevant, more than 50% of the participants registered a raise on the number of correct answers, that suggests a potential efficacy of this game.
URI: http://hdl.handle.net/10773/31149
Appears in Collections:DCSPT - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Pedro_Pereira.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.