Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/30730
Title: Critical success factors in knowledge management: a case study based on the implementation of a knowledge academy
Other Titles: Fatores críticos de sucesso na gestão do conhecimento: um estudo de caso baseado na implementação de uma academia do conhecimento
Author: Onofre, Inês Vieira Oliveira
Advisor: Teixeira, Leonor
Keywords: Knowledge management
Critical success factors
Systematic literature review
Knowledge management processes
Defense Date: 22-Feb-2021
Abstract: Nowadays, knowledge is considered a key resource for organizations, crucial for obtaining long-term sustainable competitive. In line with this principle, many organizations are making efforts toward the implementation of knowledge management (KM) initiatives, recognizing that their competitive foundation lies in the effective way to capture, retain, store and share knowledge. Thus, this research aims to understand how organizations can implement KM initiatives, with a comprehensive study to identify critical success factors, and based on a practical project to implement a knowledge academy in a multinational organization. In order to achieve this objective, the adopted methodology in this research first went through a systematic literature review in order to identify the critical success factors with most influence on the implementation of KM practices. Then, based on the results found with this theoretical approach, it was possible to identify and analyse, in a practical context within a multinational company, the critical factors that contributed the most to the success of a knowledge academy implementation, a project in which the author of this study was involved. The results found suggest that factors related to the organization and people, such as the definition of a clear strategy, the definition of performance measures to evaluate and monitor the strategy, the involvement of top management, or even the organizational culture itself, represent some of the factors that have the most influence on the successful implementation of KM initiatives. With this research, it is expected to contribute from a theoretical perspective to the KM area through the compilation, categorization and classification of a set of critical success factors reported in the literature and subsequently analyzed and validated in a practical context. From a practical perspective, it is expected that these results can contribute as a consultative tool to support the preparation of strategies in this area by organizations wishing to implement KM initiatives.
Atualmente o conhecimento é considerado um recurso chave para as organizações, crucial na obtenção de competitividade sustentável a longo prazo. Alinhado com este princípio, muitas organizações estão a fazer esforços no sentido de implementarem iniciativas de gestão do conhecimento (GC), reconhecendo que a sua base competitiva reside na forma eficaz de captar, reter, armazenar e partilhar conhecimento. Desta forma, o presente trabalho tem por objetivo compreender como as organizações podem implementar iniciativas de GC, elencando num estudo exaustivo de identificação de fatores críticos de sucesso, e tendo por base um projeto prático de implementação de uma academia de conhecimento numa organização multinacional. Por forma a alcançar tal objetivo, a metodologia adotada neste trabalho compreendeu, em primeiro lugar, uma revisão sistemática da literatura, de forma a identificar os fatores críticos de sucesso que mais influência têm na implementação de práticas de GC. Seguidamente, e tendo por base os resultados encontrados com esta abordagem teórica, foi possível identificar e analisar, num contexto prático no âmbito de uma empresa multinacional, os fatores críticos que mais contribuíram para o sucesso da implementação de uma academia de conhecimento, projeto onde a autora deste trabalho esteve envolvida. Os resultados encontrados sugerem que fatores relacionados com a organização e com as pessoas, tais como, a definição de uma estratégia clara, a definição de medidas de performance para avaliar e acompanhar a estratégia, o envolvimento da gestão de topo, ou mesmo a própria cultura organizacional, representam alguns dos fatores que mais influência têm na implementação bemsucedida de práticas e iniciativas de GC. Espera-se, assim, com este estudo, contribuir numa perspetiva teórica para a área da GC através da compilação, categorização e classificação de um conjunto de fatores críticos de sucesso reportados na literatura e, posteriormente, analisados e validados num contexto prático. Numa perspetiva prática, espera-se que estes resultados possam contribuir com uma ferramenta consultiva de apoio à preparação de estratégias nesta área, por parte das organizações que pretendam implementar iniciativas de GC.
URI: http://hdl.handle.net/10773/30730
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEGEIT - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Ines_Onofre.pdf2.91 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.