Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/30601
Title: A centralidade da análise de conteúdo assistida por WebQDA num estudo de caso coletivo: como aferir a perceção de professores e alunos mentores participantes em projetos de mentoria entre pares
Other Titles: The core role of content analysis in a multiple case study supported by WebQDA: how to assess the perception of teachers and peer teacher students regarding participation in peer learning projects
Author: Carvalho, Ana Raquel
Santos, Carlos
Keywords: Estudo de caso coletivo
Análise de conteúdo
WebQDA
Projetos de mentoria entre pares
Issue Date: 2020
Publisher: Ludomedia
Abstract: O enfoque do presente estudo é predominantemente metodológico e resulta da reflexão sobre o papel das técnicas de recolha e análise de dados assim como do recurso a um software de análise de dados qualitativos, implicados num estudo de caso coletivo, envolvendo cinco projetos de mentoria entre pares, desenvolvidos em cinco instituições de ensino portuguesas. Este estudo de caso enquadra-se na fase preliminar da investigação de um projeto implementado no âmbito da Educational Design Research. De natureza mista, mas de pendor predominantemente qualitativo, este estudo de caso visa aferir, por intermédio de uma entrevista semiestruturada e de um questionário, a perceção de professores e alunos mentores sobre a participação nos referidos projetos e identificar pontos de contacto e/ou divergência entre as posições de ambos. Nesse âmbito, o recurso à análise de conteúdo, enquanto técnica de análise de dados, e o suporte do software de análise de dados qualitativos WebQDA foram fundamentais para a plena prossecução dos propósitos do estudo, considerando-se, por isso, pertinente a reflexão sobre o papel de ambos nesse contexto. Através das conclusões deste estudo espera contribuir-se para a valorização da investigação qualitativa, enquanto paradigma com soluções metodológicas compatíveis com as exigências da sociedade da informação.
The focus of this study is predominantly methodological and results from a reflection on the role of the data collection and data analysis techniques and of the Computer-Assisted Qualitative-Data Analysis Software (CAQDAS) chosen for a multiple case study involving five peer learning projects, developed in five Portuguese educational institutions. This case study is part of the preliminary research stage of a project implemented under Educational Design Research. Despite its mixed nature, this case study is predominantly qualitative, and is aimed at assessing the perceptions of teachers and peer teacher students regarding participation in those projects and identifying similarities/divergent opinions on their positions by means of a semi-structured interview and a survey by questionnaire. In this realm, content analysis, as a data analysis technique, and the support of qualitative data analysis software WebQDA were fundamental for the accomplishment of the purposes of the study, which substantiates the relevance found in promoting reflection on the role of both elements in the study. It is expected that the outcomes of the study may contribute to promoting the relevance of qualitative research, as a paradigm that offers methodological solutions that are in line with the demands of information society.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/30601
DOI: 10.36367/ntqr.2.2020.239-255
ISBN: 978-989-54759-1-9
Appears in Collections:DigiMedia - Capítulo de livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Carvalho & Santos_2020_A centralidade da analise de conteudo_.pdf534.67 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.