Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/30325
Title: | A aquisição dos clíticos por aprendentes chineses de Português como Língua Estrangeira |
Author: | Lu Li |
Advisor: | Pita, Sara Topete de Oliveira |
Keywords: | Pronomes clíticos Colocação dos pronomes clíticos Aprendentes chineses |
Defense Date: | 14-Dec-2020 |
Abstract: | Os Pronomes clíticos constituem um dos pontos gramaticais mais importantes
da língua portuguesa e as suas aplicações estão por toda parte. Para alunos
que aprendem Português como Língua Estrangeira esta é, sem dúvida, uma
área crítica, não só devido à complexidade dos pronomes, mas também dos
padrões de colocação. Considerando que muitos estudantes chineses
pretendem utilizar a língua portuguesa profissionalmente, considera-se
fundamental analisar o seu desempenho neste tópico gramatical, razão pela
qual se desenvolveu o presente trabalho.
Os dados recolhidos através do inquérito relevaram que os alunos têm
dificuldades na memorização dos conhecimentos gramaticais, na compreensão
de regras especiais e complexas, na aplicação dos pronomes e na distinção de
vários pontos de conhecimento. Os dados foram analisados ainda à luz da
teoria disponível em alguns manuais escolares disponíveis no mercado atual
para verificar o impacto destes no conhecimento manifestado, tendo-se
concluído que os métodos devem ser usados em complementaridade. Por fim,
a autora propõe algumas soluções dos problemas. Clitic pronouns are one of the most important grammatical points of the Portuguese language and their applications are everywhere. For students who learn Portuguese as a Foreign Language, this is undoubtedly a critical area, not only due to the complexity of the pronouns, but also the placement patterns. Considering that many Chinese students intend to use the Portuguese language professionally, it is considered essential to analyze their performance in this grammatical topic, which is why this work was developed. The data collected through the survey revealed that students have difficulties in memorizing grammatical knowledge, in understanding special and complex rules, in the application of pronouns and in distinguishing various points of knowledge. The data were also analyzed in the light of the theory available in some school textbooks available in the current market to verify their impact on the manifested knowledge, having concluded that the methods must be used in complementarity. Finally, the author proposes some solutions to the problems. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/30325 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DLC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Lu_Li.pdf | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.