Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/30244
Title: Programação tangível e a promoção do Pensamento Computacional: propostas didáticas desenvolvidas no projeto TangIn
Author: Moreira, Filipe T.
Cabrita, Isabel
Loureiro, Maria José
Guerra, Cecília
Keywords: Programação Tangível
Pensamento Computacional
Robótica
Propostas didáticas
Ensino Básico
STEM
Issue Date: 2020
Publisher: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal
Abstract: A programação é uma realidade em muitas escolas, para desenvolver o pensamento computacional, promover a inclusão e sensibilizar os alunos para as áreas STEM. Para isso, várias ferramentas têm sido experimentadas, como robôs programados de forma tangível. Neste âmbito, surgiu o projeto TangIn, tendo-se (co)desenvolvido uma toolbox para apoiar a programação tangível em contexto educativo. Neste artigo, apresenta-se uma breve resenha sobre o ensino da programação, define-se programação tangível e apresentam-se propostas didáticas para a promoção do pensamento computacional através da abordagem STEM (co)desenvolvidas no âmbito do projeto TangIn.
Programming is a reality in many schools, to develop computational thinking, promote inclusion and raising pupils' awareness to STEM areas. For this, several tools have been experimented, like robots programmed in a tangible way. TangIn project emerged in this context. During the project a toolbox have been (co)developed to support tangible programming in an educative context. In this article, a brief review on the programming teaching is presented, tangible programming is defined and didactic proposals for the promotion of computational thinking through the STEM approach are presented (co)developed during TangIn project.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/30244
ISSN: 1647-3078
Publisher Version: http://mediacoes.ese.ips.pt/index.php/mediacoesonline/article/view/267
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DigiMedia - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
267-1534-4-PB.pdf776.71 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.