Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/30135
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPinto, Pâmela Araujopt_PT
dc.contributor.authorBrasileiro, Fellipe Sápt_PT
dc.contributor.authorAntunes, Maria João L.pt_PT
dc.contributor.authorAlmeida, Ana Margarida P.pt_PT
dc.date.accessioned2020-12-17T11:14:27Z-
dc.date.available2020-12-17T11:14:27Z-
dc.date.issued2020-12-15-
dc.identifier.issn2183-2269pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/30135-
dc.description.abstractPouca atenção tem sido dispensada às organizações de saúde pública enquanto produtoras de conteúdo nos social media durante a pandemia da COVID-19. Este artigo tem o objetivo de analisar as práticas de comunicação estratégica das autoridades de saúde no Instagram (IG) frente aos desafios informacionais causados pela pandemia. Procura-se demonstrar o papel do IG no desenvolvimento da resiliência informacional. Foi feita a análise de conteúdo de posts nos perfis da World Health Organization, da WHO/Europe, da Organização Pan-Americana de Saúde, do Serviço Nacional de Saúde de Portugal e do Ministério da Saúde do Brasil. Foi possível observar o papel que estes perfis podem ter na reconstrução do cenário informacional sanitário a partir de uma abordagem estratégica centrada em práticas de orientação e de mobilização coletiva, baseadas em informações precisas e em sentimentos partilhados.pt_PT
dc.description.abstractLittle attention is being paid to public health organizations as content producers in social media during the COVID-19 pandemic. This article aims at analysing the strategic communication practices of health authorities on Instagram (IG) in the face of informational challenges caused by the pandemic. It seeks to demonstrate the role of IG in the development of information resilience. A content analysis of the following profiles was carried out: World Health Organization, WHO/Europe, the Pan American Health Organization, the National Health Service of Portugal, and Brazil's Ministry of Health. It was possible to observe the role that these profiles can play in the reconstruction of the health information scenario, based on a strategic approach centered on practices of orientation and collective mobilization, based on accurate information and shared feelings.pt_PT
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Finance Code 001.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherEscola Superior de Comunicação Social, Instituto Politécnico de Lisboapt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectCOVID-19pt_PT
dc.subjectComunicação e saúdept_PT
dc.subjectSocial mediapt_PT
dc.subjectInstagrampt_PT
dc.subjectResiliência informacionalpt_PT
dc.titleCOVID-19 no Instagram: práticas de comunicação estratégica das autoridades de saúde durante a pandemiapt_PT
dc.title.alternativeCOVID-19 on Instagram: health authorities’ strategic communication practices during the pandemicpt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.issue29pt_PT
degois.publication.titleComunicação Públicapt_PT
degois.publication.volume15pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://journals.openedition.org/cp/11288pt_PT
dc.identifier.essn2183-2269pt_PT
Appears in Collections:DeCA - Artigos
DigiMedia - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
COVID-19_no_Instagram.pdf929.14 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.