Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29964
Title: | Utilização de social media pelos estudantes de Erasmus: proposta de uma app agregadora de conteúdos |
Author: | Tavares, Daniela Sofia Silva |
Advisor: | Pereira, Dora Maria de Oliveira Simões Ribeiro Batista, João Carlos Lopes |
Keywords: | Social Media Social Network Sites Geração Z Erasmus |
Defense Date: | 2019 |
Abstract: | Desde o crescimento da web 2.0 e, consequentemente, dos
social media e dos Social Network Sites, a vida das pessoas tem
convergido cada vez mais para as tecnologias digitais. A
geração Z é a que utiliza mais estas tecnologias digitais tanto
para a comunicação como para a educação, sendo o programa
Erasmus um dos exemplos.
No contexto descrito, a presente dissertação pretende
compreender a utilização de social media pelos estudantes de
Erasmus e avaliar a utilidade de uma aplicação mobile
agregadora de conteúdos como suporte à realização de
mobilidade de estudantes de Erasmus. Para isso, é seguida uma
metodologia centrada no desenvolvimento do produto e recorrese ao inquérito por questionário para obter mais dados. Através
do questionário foi possível aferir que existem fatores push e
pull que influenciam a decisão dos estudantes quando decidem
realizar Erasmus; os mesmos recorrem a vários recursos/grupos
para obter informações; as principais dificuldades que sentem
baseiam-se na falta de informação e no conhecimento da língua
portuguesa; têm interesse numa plataforma agregadora de
conteúdos de informação; e avaliam o protótipo desenvolvido
de forma positiva, apelativa e útil. Since the growth of web 2.0 and hence social media and social networking sites, people's lives have increasingly converged on digital technologies. Generation Z is the one that makes the most use of these digital technologies for both communication and education, with Erasmus being one of the examples. In the context described above, this Master's Thesis aims to understand the use of social media by Erasmus students and evaluate the usefulness of a mobile aggregator application content to support Erasmus student mobility. For this, a methodology focused on product development is followed and a survey is used to obtain more data. Through the questionnaire it was possible to verify that there are push and pull factors that influence the decision of the students when they decide to perform Erasmus; they use various resources / groups for information; the main difficulties they feel are based on lack of information and knowledge of the Portuguese language; are interested in a platform for aggregating information content; and evaluate the prototype developed in a positive, appealing and useful way. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/29964 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Daniela_Tavares.pdf | 3.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.