Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/29778
Title: O marketing político na era digital: estudo no contexto português
Author: Silva, Asenate Pereira da
Advisor: Filipe, Sandra Sarabando
Albergaria, José Manuel de Almeida Lima Soares de
Keywords: Comunicação política
Legislativas 2019
Marketing digital
Marketing político
Redes sociais
Defense Date: Jul-2020
Abstract: Esta dissertação tem como objetivo geral investigar o envolvimento dos jovens com a política nas redes sociais e análisar a utilização das redes sociais pelos principais partidos/candidatos políticos nas eleições legislativas Portuguesas de 2019 e a sua potencial eficácia nas campanhas políticas. Para este efeito foram realizados dois estudos empíricos, do lado dos jovens eleitores portuguesess e do lado dos partidos políticos. Para o estudo empírico I, foi adotada uma metodologia quantitativa, por via da aplicação de um questionário a uma amostra constituída por 120 jovens portugueses dos 18 aos 35 anos e a posterior análise por SPSS (versão 25). Para o estudo empírico II que incidiu na análise do uso e eficácia das redes sociais por parte dos principais partidos/candidatos políticos nas campanhas para as legislativas de 2019, foi utilizada uma metodologia mista (quantitativa e qualitativa). Os resultados desta dissertação mostram que os jovens portugueses tem interesse por política, mas não são tão participativos com a política nas redes socias. Por outro lado, os partidos e políticos analisados são muito activos nas redes socias, tendo campanhas bastante eficazes ao nível de seguidores e de potenciais votantes.
This dissertation aims to investigate the involvement of young people with politics in social networks and analyze the use of social networks by the main political parties / candidates in the 2019 Portuguese legislative elections and their potential effectiveness in political campaigns. For this purpose, two empirical studies were carried out, on the side of young Portuguese voters and on the side of political parties. For the empirical study I, a quantitative methodology was adopted through the application of a questionnaire, to a sample made up of 120 young portuguese from 18 to 35 years old and the subsequent analysis by SPSS (version 25). For the empirical study II, which focused on the analysis of the use and effectiveness of social networks by the main political parties / candidates in campaigns for 2019 legislatures, a mixed methodology (quantitative and qualitative) was used. The results of this dissertation show that young Portuguese people are interested in politics, but are not as participative with politics in social networks. On the other hand, the parties and politicians analyzed are very active in social networks, having very effective campaigns at the level of followers and potential voters.
URI: http://hdl.handle.net/10773/29778
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
ISCA-UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Asenate_Pereira_da_Silva.pdf5.11 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.