Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29752
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Moreira, Gillian | pt_PT |
dc.contributor.advisor | Guerra, Luís Sérgio Pinto | pt_PT |
dc.contributor.author | Gomes, Margaret da Costa Seabra | pt_PT |
dc.date.accessioned | 2020-11-10T14:56:21Z | - |
dc.date.available | 2020-11-10T14:56:21Z | - |
dc.date.issued | 2020-05-22 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/29752 | - |
dc.description.abstract | Over the last decades English has become a language increasingly used by non-native speakers as a lingua franca to communicate with other non-native speakers. Globalisation, increased mobility and intercultural contact, communication technology and greater access to information have enabled English to become a facilitator of global communication. The prevalence of English in popular culture also makes it attractive to young people, who are particularly motivated to learn and use it. English borrowings have become increasingly popular among young people, who use linguistic choice to assert their own sense of group identification and belonging. The aim of this thesis was to gain a better understanding of these processes, namely how young university students use English borrowings in their native discourse and whether there is a link between language use and identity construction among young people in a global age. This study gathered data from students in university settings. It looks at the English borrowings which are most frequently used by groups of university students and analyses to what extent English may play a role in the construction of a youth identity. A mixed methodological approach was used to gather data in three phases between 2012 and 2017. The first phase comprised an online questionnaire, which was completed by 789 respondents from various universities in different countries, followed by a second phase, which collected over six hours of recordings of students in informal contexts, and finally an online discussion forum with fifteen students from three different countries. Results showed that English is an important part of the native discourse of the university students who took part in this study, who perceived English as being central to the way they expressed themselves, and sometimes used it in creative ways. Findings also showed that although English was valued above all for its role in international communication, and its use also strongly associated with young people, who felt empowered to use it in unique ways, thus contributing to a sense of group identity. | pt_PT |
dc.description.abstract | Nas últimas décadas, a língua inglesa tem vindo a ser utilizada cada vez mais por falantes não nativos como uma língua franca, para comunicar com outros não nativos. A globalização, o aumento da mobilidade e o contacto intercultural, as tecnologias da comunicação e um acesso acrescido à informação fizeram com que o inglês se tornasse uma espécie de facilitador da comunicação global. A prevalência do inglês na cultura popular também faz com que seja especialmente atrativo para jovens, que são particularmente motivados para a sua aprendizagem e para a utilização desta língua no seu discurso. A presença de empréstimos ingleses tem vindo a aumentar entre jovens, que utilizam recursos linguísticos para se afirmarem e criarem um sentido de identificação e pertença dentro do seu grupo. Esta tese propõe-se realizar um estudo destes processos, nomeadamente sobre a forma como estudantes universitários utilizam empréstimos ingleses no seu discurso nativo, e até que ponto é que haverá uma ligação entre o uso da língua e a construção da identidade entre jovens numa era global. Este estudo recolhe dados de estudantes em contextos universitários. Faz um levantamento dos empréstimos que são utilizados com mais frequência por grupos de estudantes universitários e analisa até que ponto é que a língua inglesa tem um papel na construção de uma identidade jovem. Foi implementada uma metodologia mista para recolher dados em três fases distintas, entre 2012 e 2017. A primeira fase visou o preenchimento de um questionário online, que foi completado por 789 respondentes, e foi seguida pela recolha de mais de seis horas de gravações de estudantes universitários em contextos informais. Finalmente, foi criado um fórum de discussão online com quinze estudantes de três países distintos. Os resultados demonstraram que a língua inglesa constitui uma parte importante do discurso nativo dos estudantes que participaram neste estudo, que veem o inglês como sendo fulcral para se exprimirem, utilizando-o, por vezes, de forma muito criativa. Também mostraram que embora seja atribuída à língua inglesa um papel preponderante na comunicação intercultural, a sua utilização também está fortemente ligada aos jovens, que se sentem investidos com o poder de a utilizar de forma única, contribuindo assim para uma sensação de pertença identitária. | pt_PT |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.rights | openAccess | pt_PT |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | English | pt_PT |
dc.subject | social identity | pt_PT |
dc.subject | Youth | pt_PT |
dc.subject | University students | pt_PT |
dc.subject | Oral discourse | pt_PT |
dc.title | English and social identity among university students in a global age | pt_PT |
dc.title.alternative | Inglês e identidade social em estudantes universitários numa era global | pt_PT |
dc.type | doctoralThesis | pt_PT |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt_PT |
dc.description.doctoral | Programa Doutoral em Estudos Culturais | pt_PT |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DLC - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento Margaret_Gomes.pdf | 24.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.