Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29556
Title: | System for improvement of the QoE in public transportation |
Other Titles: | Sistema para melhoria da QoE em transportes públicos |
Author: | Neto, Bárbara Jael dos Santos |
Advisor: | Barraca, João Paulo Silva Bandeira, Jorge Filipe Marto |
Keywords: | Internet of Things Mobile applications Public transportation Real-time systems |
Defense Date: | 27-Jul-2020 |
Abstract: | Due to the increase of the greenhouse effect and consequent climate changes,
over the years, plans for reducing carbon emissions have been presented and
discussed. One of the best ways for reducing and neutralizing carbon emissions
is to use of collective transports, which is also one of the most accessible
forms of contribution for the general public. However, it is not always simple or
appealing.
Therefore, one of the main goals of this work was to contribute in reducing
the carbon emissions and to increase the sustainability of the urban areas.
With that purpose in mind, a system that provides real-time information to the
user was implemented, in order to encourage more people to use public transportation
— and its impact was measured. The selected information was the
following: real-time location of the bus, estimated time of arrival of the bus,
route mapping, information about each stop. This information is presented
to the user through dynamic signaling at main stops and internet services for
computers and mobile phones.
The developed work, in order to achieve the objectives mentioned, was to create
a complete system of real-time information for public transportation in the
Centro Region of Portugal, including a mobile app, a website and the backend
for all the service and communications. The impact was measured by conducting
surveys, presenting the project to the common population on an early
state and, posteriorly, demonstrating and encouraging the use of the functional
prototype. Devido ao aumento do efeito de estufa e consequentes alterações climáticas, ao longo dos anos, têm-se vindo a apresentar e a debater planos para a redução das emissões de carbono. Um dos caminhos indicados para a redução e neutralização do carbono é o uso de transportes coletivos, sendo também uma das formas de contribuição mais acessível ao público geral. Porém, nem sempre é algo simples ou apelativo. Assim, um dos grandes objetivos deste trabalho foi contribuir para reduzir as emissões de carbono e aumentar a sustentabilidade nas áreas urbanas. Com este propósito em mente, foi implementado um sistema que fornece informação ao utilizador em tempo real, de forma a encorajar mais pessoas a utilizarem os transportes públicos — e o impacto final foi medido. A informação selecionada foi a seguinte: localização em tempo real do autocarro, tempo estimado de chegada do autocarro, mapa da rota, informação sobre cada paragem. Esta informação é apresentada ao utilizador através de sinalização dinâmica nas paragens principais e de serviços de internet para computador e telemóvel. O trabalho desenvolvido, de forma a atingir os objetivos mencionados, consistiu em criar um sistema em tempo real completo para transportes públicos na Região Centro de Portugal, incluindo uma aplicação móvel, um website e um servidor backend para estabelecer os serviços e comunicações. O impacto foi medido através de inquéritos, apresentando o projeto à população numa fase inicial e, posteriormente, demonstrando e incentivando o uso do protótipo funcional. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/29556 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DETI - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Bárbara Jael dos Santos Neto.pdf | 30.84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.