Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/29454
Title: Promover o raciocínio geométrico em alunos com Perturbação do Espectro do Autismo através de um ambiente digital
Other Titles: Promoting geometric reasoning in students with Autism Spectrum Disorder through a digital environment
Author: Santos, Maria Isabel Gomes dos
Breda, Ana Maria Reis d’Azevedo
Almeida, Ana Margarida Pisco
Keywords: Tecnologias digitais
Raciocínio matemático
Atividades de aprendizagem
Matemática
Capacidades matemáticas fundamentais
Issue Date: 14-Aug-2020
Publisher: UNESP - Universidade Estadual Paulista
Abstract: O raciocínio e a construção do sentido espacial são capacidades essenciais em todos os processos de aprendizagem e compreensão matemática de crianças com desenvolvimento típico. Em crianças com Perturbação do Espectro do Autismo (PEA), estas capacidades se tornam ainda muito mais significativas, considerando o papel relevante que desempenham para uma vida independente bem-sucedida. O uso da tecnologia é referido como uma forma eficaz de trabalhar o conteúdo acadêmico com crianças com PEA, possibilitando a criação de ambientes criativos e construtivos onde se podem desenvolver atividades diferenciadas, significativas e de qualidade. No entanto, o desenvolvimento de aplicações tecnológicas para crianças e jovens com PEA continua a merecer pouca atenção, nomeadamente as que dizem respeito ao desenvolvimento do pensamento geométrico. O objetivo deste artigo é relatar os principais resultados obtidos com crianças com PEA utilizando o ambiente digital Learning Environment on Mathematics for Autistic Children desenvolvido, particularmente, no que se refere à promoção das suas capacidades matemáticas fundamentais em geometria. O “PISA 2015 Mathematics Framework” foi a base teórica utilizada para a recolha dos dados, cuja análise, para além de situar o pensamento geométrico dos alunos participantes entre parcialmente estruturado e estruturado, apontou, também, para o redesenho de algumas das atividades implementadas no ambiente digital, tendo em vista a promoção do pensamento geométrico.
Reasoning and sense-making are essential capabilities in all mathematical learning and understanding processes, in children with typical development. In children with Autism Spectrum Disorder (ASD), these capabilities become much more significant, considering their importance for a successful independent living. The use of technology is considered an effective way to work academic content with children with ASD enabling the creation of creative and constructive environments where we can be develop differentiated, meaningful, and qualitative activities. However, the development of technological applications for children and youth with ASD continues to attract little attention, namely the ones regarding the development of geometric thinking. The purpose of this paper is to report the main results obtained with children with ASD using the digital Learning Environment on Mathematics for Autistic Children developed, particularly regarding the promotion of their fundamental mathematical capabilities in geometry. The “PISA 2015 Mathematics Framework” was the theoretical basis for the data collection. Its analysis allowed to place the geometric thought of the participating students between partially-structured and structured and has also pointed to the redesign of some of the activities implemented in the digital environment, in view of the promotion of geometric thinking.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/29454
DOI: 10.1590/1980-4415v34n67a02
ISSN: 0103-636X
Publisher Version: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2020000200375&tlng=pt
Appears in Collections:CIDMA - Artigos
DeCA - Artigos
AGG - Artigos
DMat - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1980-4415-bolema-34-67-0375.pdf1.02 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.