Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29391
Title: | Homenaje de Manuel de Falla: influência e intertextualidade no desenvolvimento do repertório guitarrístico moderno |
Other Titles: | Homenaje by Manuel de Falla: influence and intertextuality in the development of the modern guitar repertoire |
Author: | Herrmann, Frederico Tavares |
Advisor: | Carvalho, Paulo Vaz de Wolff, Daniel |
Keywords: | Manuel de falla Guitarra clássica Estudos em performance Intertextualidade Musicologia aplicada à performance musical |
Defense Date: | May-2020 |
Abstract: | Esta tese de doutoramento pretende discutir a génese da obra Homenaje a
Debussy, de Manuel de Falla. Com a finalidade de reunir as versões
manuscritas disponíveis, além de outros documentos correlatos, este trabalho
baseou-se numa intensa investigação arquivística realizada em diversos
acervos. Nossa discussão se dará sob a luz do conceito de intertextualidade
de Julia Kristeva (1969), ampliado posteriormente por Gerárd Genette (1982).
O estudo da herança performativa de Homenaje interessa-nos sobremaneira,
assim como a relação de compositor e intérprete desenvolvida entre Manuel
de Falla e Miguel Llobet. Ao final deste processo de reflexão, discutiremos a
possível influência exercida por esta obra no desenvolvimento do repertório
para guitarra no século XX, consubstanciada pelo trabalho efetuado por
músicos como Emílio Pujol, Regino Sainz de la Maza, Andrés Segovia e Julian
Bream. Finalmente, esta discussão será complementada por uma tabela de
obras compostas durante o século XX para guitarra clássica que, esperamos,
apresentará um amplo perfil historiográfico do período. This PhD thesis aims to discuss the genesis of Manuel de Falla’s Homenaje a Debussy. In order to gather the available handwritten versions as well as other related documents, archival research was carried-out in several collections. Our discussion will take place within the context of Julia Kristeva’s concept of intertextuality (1969), later expanded by Gerárd Genette (1982). We will examine the study of the performance tradition of Homenaje, as well as the composer-performer relationship developed between Manuel de Falla and Miguel Llobet. Further, we will discuss the possible influence exerted by this work on the development of the guitar repertoire of the twentieth century, substantiated by the work of musicians Emílio Pujol, Regino Sainz de la Maza, Andrés Segovia and Julian Bream. Finally, this discussion is supplemented by a table of twentieth century classical guitar works which will hopefully present a broad historiographic profile. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/29391 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Frederico_Tavares_Herrmann.pdf | 95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.