Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29234
Title: | con23 tra23 bai23 xo23 o contínuo movimento da sincronização |
Author: | Pinto, Pedro de Jesus Barreiros |
Advisor: | Correia, Jorge Salgado Araújo, Maria José Soeiro, Renato Araújo |
Keywords: | Música Entrainment Sincronização Improvisação Contrabaixo de cordas Autorregulação Metacognição Concentração |
Defense Date: | 23-Jul-2020 |
Abstract: | Na sincronização com estímulos auditivos não-isócronos o entrainment é uma tarefa
que requer concentração, sendo que esta pode ser desconstruída em três
características cognitivas: intenção, atenção e conhecimento. No ensino da música
as premissas para fomentar a autorregulação e a metacognição são incentivadas
com a informação fornecida em tempo real pelas ferramentas digitais. A
monitorização (feita pelos estudantes de música) na prática individual ou coletiva,
parece ser essencial para a sustentabilidade da sua motivação e autoestima. Há um
isomorfismo entre o padrão rítmico mais comum na África Ocidental, e a raiz da
música tonal europeia desde o barroco a escala maior. Ambos nutrem de uma
construção idêntica 221.2.221, este padrão compreende 12 intervalos isócronos de
duração e frequência respetivamente. A criação de estratégias que permitam ao
estudante de música desenvolver capacidades de receção-processamento-resposta
durante a performance de música improvisada é então o ponto de interesse deste
estudo. In synchronization with non-isochronal auditory stimuli, “entrainment” is a task that requires concentration, which can be deconstructed into three cognitive characteristics: intention, attention and knowledge. In music teaching, the premise for fostering self-regulation and metacognition are encouraged with the information provided in real time by digital tools. The monitorization (done by the music students) in individual or collective practices seems to be essential for the sustainability of their motivation and self-esteem. There is an isomorphism between the rhythmic pattern most common in West Africa, and the root of European tonal music from baroque; the major scale. Both are of identical construction 221.2.221, this pattern comprises 12 isochronous intervals of duration and frequency respectively. Creating strategies that enable the music student to develop reception-processing-response capabilities during improvised music performance is the point of interest of this study. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/29234 |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pedro de Jesus Barreiros Pinto_Doutoramento.pdf | 4.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.