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Title: Plataformas digitais, cultura audiovisual e memória: os festivais de cinema do Norte e Nordeste do Brasil
Other Titles: Digital platforms audiovisual culture and memory: the case of film festivals in the North and Northeast of Brazil
Author: Lobo, Juliana Campos
Ramos, Januária Oliveira
Antunes, Maria João
Keywords: Plataformas digitais
Cultura audiovisual
Memória
Festivais de cinema
Issue Date: 2020
Publisher: DigiMedia
Abstract: Este artigo tem como objetivo discutir o papel das plataformas digitais na preservação da memória e no registro de informação ligada aos festivais de cinema para os utilizadores. O estudo baseia-se na sistematização de festivais de cinema realizados regularmente nas regiões Norte e Nordeste do Brasil e analisa as plataformas digitais integradas (sites, páginas do Facebook, blogs etc.) a cada festival. Os dados analisados foram extraídos da Agência Nacional de Cinema (ANCINE) e do Guia Kinoforum. A amostra final mapeou 66 festivais ou exposições de filmes em todos os nove estados da região Nordeste e 12 eventos em seis estados da região Norte. A netnografia foi utilizada como método para analisar ambientes digitais que hospedam informações sobre os festivais de cinema, considerando para esse fim quatro categorias de análise: atualização de conteúdo, mecanismos de busca, tipos de interação e elementos de memória. O fornecimento de informações on-line demonstrou que a mídia digital ainda é subutilizada por festivais e promotores de cinema, principalmente devido ao uso elementar dos recursos das plataformas digitais.
This paper aims at discussing the role of digital platforms in preserving memory and in recording information related to film festivals to users. The study is based on the systematization of film festivals that are held on a regular basis in the North and Northeast regions of Brazil and reviews the integrated digital platforms (websites, Facebook pages, blogs etc.) of each festival. Data analyzed was retrieved from the National Film Agency (ANCINE) and the Kinoforum Guide. Final sample mapped 66 film festivals or exhibitions in all nine states of the Northeast region and 12 events in six states of the North region. Netnography was used as a method to analyze digital environments that host information about the film festivals, considering for that purpose, four categories of analysis: updating content, search resources, types of interaction and elements of memory. The provision of online information demonstrated that digital media is still underutilized by festivals and cinema promoters, mainly due to an elementary use of digital platforms resources.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/28991
DOI: 10.34624/jdmi.v3i7.15541
ISSN: 2184-3120
Publisher Version: https://proa.ua.pt/index.php/jdmi/article/view/15541
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