Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/28573
Title: | Exploring augmented and data-driven digital modeling tools in product design and engineering |
Other Titles: | Explorando ferramentas de modelação digital, aumentada e orientada por dados em engenharia e design de produto |
Author: | Ferreira, Gonçalo José Teixeira de Pinho |
Advisor: | Sampaio, João Nunes Oliveira, João Alexandre Dias de |
Keywords: | Industry 4.0 Augmented reality Generative design Cognitive design |
Defense Date: | 2019 |
Abstract: | Tools are indispensable for all diligent professional practice. New concepts and possibilities for paradigm shifting are emerging with recent computational technological developments in digital tools. However, new tools from key concepts such as “Big-Data”, “Accessibility” and “Algorithmic Design” are fundamentally changing the input and position of the Product Engineer and Designer.
After the context introduction, this dissertation document starts by extracting three pivotal criteria from the Product Design Engineering's State of the Art analysis. In each one of those criteria the new emergent, more relevant and paradigmatic concepts are explored and later on are positioned and compared within the Product Lifecycle Management wheel scheme, where the potential risks and gaps are pointed to be explored in the experience part.
There are two types of empirical experiences: the first being of case studies from Architecture and Urban Planning — from the student's professional experience —, that served as a pretext and inspiration for the experiments directly made for Product Design Engineering. First with a set of isolated explorations and analysis, second with a hypothetical experience derived from the latter and, finally, a deliberative section that culminate in a listing of risks and changes concluded from all the previous work.
The urgency to reflect on what will change in that role and position, what kind of ethical and/or conceptual reformulations should exist for the profession to maintain its intellectual integrity and, ultimately, to survive, are of the utmost evidence. As ferramentas são indispensáveis para toda a prática diligente profissional. Novos conceitos e possibilidades de mudança de paradigma estão a surgir com os recentes progressos tecnológicos a nível computacional nas ferramentas digitais. Contudo, novas ferramentas originadas sobre conceitos-chave como “Big Data”, “Acessibilidade” e “Design Algorítmico” estão a mudar de forma fundamental o contributo e posição do Engenheiro e Designer de Produto. Esta dissertação, após uma primeira introdução contextual, começa por extrair três conceitos-eixo duma análise ao Estado da Arte actual em Engenharia e Design de Produto. Em cada um desses conceitos explora-se os novos conceitos emergentes mais relevantes e paradigmáticos, que então são comparados e posicionados no círculo de Gestão de Ciclo de Vida de Produto, apontando aí potenciais riscos e falhas que possam ser explorados em experiências. As experiências empíricas têm duas índoles: a primeira de projetos e casos de estudo de arquitetura e planeamento urbanístico — experiência em contexto de trabalho do aluno —, que serviu de pretexto e inspiração para as experiências relacionadas com Engenharia e Design de Produto. Primeiro com uma série de análises e experiências isoladas, segundo com uma formulação hipotética com o compêndio dessas experiências e, finalmente, com uma secção de reflexão que culmina numa série de riscos e mudanças induzidas do trabalho anterior. A urgência em refletir sobre o que irá alterar nesse papel e posição, que género de reformulações éticas e/ou conceptuais deverão existir para que a profissão mantenha a sua integridade intelectual e, em última instância, sobreviva, são bastante evidentes. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/28573 |
Appears in Collections: | DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Gonçalo José Teixeira de Pinho Ferreira.pdf | 5.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.