Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/28568
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVairinhos, Máriopt_PT
dc.contributor.authorFaustino, Ana Marta dos Remédios Bernardo Pintopt_PT
dc.date.accessioned2020-05-23T01:34:36Z-
dc.date.available2020-05-23T01:34:36Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/28568-
dc.description.abstractThough using virtual reality as a substitute for exposition therapy in phobia treatments has become more popular in recent times, many of these treatments require the assistance of a psychologist or a therapist. Furthermore, most of virtual reality therapy is targeted at socially based phobias or anxiety disorders. Fear of the dark is one of the most common fears in children and can develop into a diagnosed phobia in their later lives but has yet to be prevented or treated with virtual reality therapy programs. A measure to help children overcome their fears in a safe environment together with their caretakers could help improve familial relationships and ease the stress that this kind of phobia introduces in home life. This investigation developed, implemented and evaluated a virtual reality prototype with usability testing and established a case study with a final user in an effort to approximate this investigation to reality. It was concluded that the case study documentations find that the user had positive emotional reactions towards the prototype and its narrative. The results of this research’s testing are quite promising, though the final user’s degree of fear is not comparable to a child with a diagnosed phobia of the dark. Future work should therefore include testing with users diagnosed with phobias.pt_PT
dc.description.abstractA utilização de aplicações de realidade virtual para tratamento de fobias está a tornar-se cada vez mais popular, mas muitos destes tratamentos requerem a assistência e/ou presença de um psicólogo ou terapeuta. Ademais, a maioria das terapias de realidade virtual são visadas para fobias sociais ou para distúrbios de ansiedade. O medo do escuro é um dos medos mais comuns em crianças e pode transformar-se numa fobia durante a sua vida adulta, mas ainda não é possível de prevenir ou tratar com programas terapêuticos de realidade virtual. Uma medida para ajudar crianças a ultrapassar os seus medos num ambiente seguro, em conjunto com familiares ou zeladores, pode ajudar a melhorar relações familiares e a apaziguar o stress que a fobia do escuro cria no lar. Este trabalho de investigação concebeu, implementou e avaliou um protótipo de realidade virtual com testes de usabilidade em ambiente simulado e desenvolveu um caso de estudo com um utilizador final em contexto próximo do real. Concluiu-se que o caso de estudo documenta reações emocionais positivas face ao protótipo e à sua narrativa. Os resultados do presente estudo são bastante promissores, no entanto, o grau de medo do utilizador final não é comparável a uma criança com fobia diagnosticada, pelo que, no futuro, devem estender-se os testes a utilizadores diagnosticados com fobias.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectVirtual realitypt_PT
dc.subjectPhobia of the darkpt_PT
dc.subjectChildren’s gamespt_PT
dc.subjectStorytellingpt_PT
dc.subjectInteractive narrativespt_PT
dc.subjectOculus Gopt_PT
dc.titleStorytelling in VR: helping children with fear of the darkpt_PT
dc.title.alternativeStorytelling em realidade virtual: ajudar crianças com medo do escuropt_PT
dc.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.description.masterMestrado em Comunicação Multimédiapt_PT
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DeCA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ana Marta dos Remédios Bernardo Pinto Faustino.pdf4.22 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.