Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/28465
Title: Travelling with Tan Dun’s music: The Banquet Concerto for piano, chorus and orchestra
Other Titles: Viajando com a música de Tan Dun: o Banquet Concerto para piano, coro e orquestra
Author: Jing Xue
Advisor: Shao Xiao Ling
Keywords: Tan Dun
Banquet Concerto
Travelling Concept
Interdisciplinary
Chinese music
Cross-cultural perspective
Defense Date: Jan-2020
Abstract: With the development of global cultural exchange, a large number of Chinese music works are approaching the international and global world, while also paying more attention to local cultural exchange. The Banquet Concert is one of these works, created by Chinese composer Tan Dun. During the process of research on the Banquet Concert, a number of issues emerged that deserve to be investigated. The Banquet Concert was developed from the soundtrack of a Chinese film based on the context of ancient China. So this creation was, on the one hand, influenced by the range of classical Chinese cultures, including history, ancient poems and martial arts actions, on the other hand, supported by the presentation of an old oriental history in the new form of western music. Tan Dun transformed this soundtrack into the form of a Piano Concert and had been performing around the world from 2011. At the time of the Concert performance, the audience enjoyed western symphonic music along with footage from the classic Chinese film, experiencing a perfect combination of traditional Chinese culture and western classical music. Based on these characteristics, several issues arise to be resolved, including the cultural exchange between eastern and western culture, the relationship between music and image, the interaction between performance and body movement, and so on. This dissertation begins with theoretical research that contains several aspects. The first is to discover the theoretical framework of the concept of travel. The second theoretical orientation is linked to the relationship between music and image, which focuses mainly on the relationship between film and music. In addition, theoretical research is done on the relationship between piano performance and body movement. The second chapter of this dissertation focuses on the context of composer Tan Dun and his compositions. Through the study of Tan Dun's life and academic background, I intend to testify to the meaning of traveller in the composer's creative thinking. At the same time, I also want to draw on the diversity of his works to examine the characteristics of travelling across various cultures, disciplines and other elements. In chapter three, I intend to explore the intercultural and interdisciplinary performance in the development of the work under study. The fourth chapter is the specific analysis of the relationship between music and image, music and movement, demonstrating the multifaceted problems combined with the examples. Finally, a conclusion is drawn to answer the questions initially raised. I hope this dissertation will draw practical guidance for the analysis of various specific aspects of the Banquet Concert and can be instructive for future research into this genre of music.
Com o desenvolvimento do intercâmbio cultural global, um grande número de obras de música chinesa está a aproximar-se do mundo internacional e global, ao mesmo tempo, prestar também mais atenção no intercâmbio cultural local. O Concerto Banquete é uma destas obras, criada pelo compositor chinês Tan Dun. Durante o processo da pesquisa sobre o Concerto Banquete, surgiu uma série de problemáticas que merece a ser investigada. O Concerto banquete foi desenvolvido a partir da banda sonora de um filme chinês baseado no contexto da China antiga. De modo que esta criação foi, por um lado, influenciada pela série de culturas clássicas chinesas, incluindo história, poemas antigos e ações de artes marciais, por outro lado, sustentado pela apresentação duma velha história oriental na nova forma de música ocidental. Tan Dun transformou essa banda sonora em forma de Concerto para Piano e tinha feito execução pelo mundo a partir de 2011. No momento de performance do Concerto, o público apreciou a música sinfónica ocidental juntamente com as imagens dos excertos do filme clássico chinês, experienciando uma combinação perfeita entre a cultura tradicional chinesa e a música clássica ocidental. Com base nestas características, surgem várias questões a serem resolvidas, incluindo o intercâmbio cultural entre a cultura oriental e ocidental, a relação entre música e imagem, a interação entre desempenho e movimento corporal e assim por diante. Esta dissertação começa com a pesquisa teórica que contêm vários aspetos. O primeiro é descobrir o enquadramento teórico do conceito de viajar. A segunda orientação teórica está ligada à relação entre música e imagem que, focaliza sobretudo a relação entre filme e música. Além disso, é feito a pesquisa teórica sobre a relação entre piano performance e movimento corporal. O segundo capítulo desta dissertação centre-se no contexto do compositor Tan Dun e as suas composições. Através do estudo sobre a vida e a formação académica de Tan Dun, pretendo testemunhar o significado de viajante no pensamento criativo do compositor. Ao mesmo tempo, também pretendo basear na diversidade das suas obras para examinar as características de viajar através de várias culturas, disciplinas e outros elementos. No capítulo três, pretendo explorar o desempenho intercultural e interdisciplinar no desenvolvimento da obra em estudo. O quarto capítulo é a análise específica sobre a relação entre música e imagem, música e movimento, demonstrando os problemas multifacetados combinando com os exemplos. Por fim, uma conclusão é elaborada com objetivo de responder as questões inicialmente levantadas. Espero que esta dissertação desenhe orientações práticas para a análise de vários aspetos específicos do Concerto Banquete e possa ser instrutivo para futuras pesquisas sobre este género de música.
URI: http://hdl.handle.net/10773/28465
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DeCA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jing_Xue.pdf6.48 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.