Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/28387
Title: The effects of a combined neurolinguistic intervention for primary progressive aphasia
Other Titles: Eficácia de uma abordagem integrada de intervenção neurolinguística na afasia progressiva primária
Author: Cadório, Inês Ribeiro
Advisor: Lousada, Marisa Lobo
Figueiredo, Daniela Maria Pias de
Martins, Paula Maria Vaz
Keywords: Primary progressive aphasia
New technologies
Quality of life
Anomia
Neurolinguistic intervention
Defense Date: 30-Jan-2020
Abstract: In the past few years, primary progressive aphasia has been acknowledged as an emerging field of practice. Considered a neurodegenerative-based syndrome, primary progressive aphasia requires a singular pathway that addresses the associated characteristics of the syndrome. Among the several treatment approaches that have been investigated, behavioural interventions seem to offer some promise. Despite evidence suggests that intervention should capitalize on spared language abilities and improve communication performance to increase functioning levels, a large number of interventions has focused on remediating impaired skills. Accordingly, the present work aimed to design, implement and evaluate the effects of an intervention that targets the maintenance of a core vocabulary and the training of communication strategies along with the use of augmentative and alternative communication devices. Particularly, this case report aimed to analyse the effect of a neurolinguistic intervention on naming performance for trained and untrained words, and quality of life. Two patients diagnosed with primary progressive aphasia participated in this study that took place over the period of five months. Data collection occurred before intervention, during intervention every two-week interval, immediately after the intervention and one month after treatment was complete. Outcome measures consisted of formal and standardized instruments, adapted and validated to Portuguese population. The intervention approach used in this study produced a limited but promising impact on participants. One participant improved naming accuracy and both participants retained therapy gains. Several methodological aspects limited the outcomes representativeness and generalization of conclusions to clinical practice, namely the reduced number of participants, the presence of different diagnosis and the design. This study provides preliminary data on the effects of combined intervention approaches and their impact on patients’ quality of life. The involvement of close family members on therapy sessions is highlighted as beneficial.
A afasia progressiva primária tem sido reconhecida como uma área de intervenção emergente nos últimos anos. Considerando-se uma síndrome de origem neurodegenerativa, a afasia progressiva primária requer uma resposta diferenciada que vá ao encontro das características inerentes a esta condição. Várias abordagens de intervenção têm sido exploradas, de entre as quais se destacam as intervenções comportamentais, pelos resultados promissores que têm oferecido. Embora se defenda cada vez mais que a intervenção se deva focar na manutenção de competências linguísticas residuais e na maximização das competências comunicativas, no sentido de aumentar os níveis de funcionalidade da pessoa, grande parte das intervenções têm valorizado a reaprendizagem de competências perdidas. Neste sentido, o presente trabalho teve como principal objetivo desenhar, implementar e avaliar os efeitos de uma intervenção que promove a manutenção de um vocabulário funcional e o treino de estratégias comunicativas a par da utilização de meios de comunicação aumentativa e alternativa. Especificamente, este estudo de caso visou analisar o efeito de uma intervenção neurolinguística na capacidade de nomeação de palavras treinadas e não treinadas, e qualidade de vida. Dois pacientes diagnosticados com afasia progressiva primária participaram no estudo que teve uma duração total de cinco meses. Foram recolhidos dados antes da intervenção, durante a intervenção a cada duas semanas, imediatamente após a intervenção e um mês após o fim do tratamento. Para tal foram utilizados instrumentos de medida formais e estandardizados, adaptados e aferidos à população portuguesa. A abordagem de intervenção implementada teve um impacto limitado, mas promissor, nos participantes. Registou-se uma melhoria das competências de nomeação num dos casos, e manutenção de competências adquiridas em ambos os casos. Vários fatores metodológicos limitaram a representatividade dos resultados obtidos e aplicabilidade das conclusões à prática clínica, nomeadamente o reduzido número de participantes, a heterogeneidade no diagnóstico e o desenho do estudo. Os resultados deste estudo providenciam dados preliminares acerca do efeito de abordagens integradas de intervenção e impacto na qualidade de vida das pessoas com afasia progressiva primária. Destaca-se a importância do envolvimento de familiares diretos nas sessões terapêuticas, como fator facilitador.
URI: http://hdl.handle.net/10773/28387
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DEP - Teses de doutoramento

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