Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/2823
Title: English and social identity among portuguese university students
Author: Gomes, Margaret da Costa Seabra
Advisor: Moreira, Gillian
Keywords: Estudos ingleses
Alunos do superior
Identidade social
Identidade cultural
Língua inglesa
Defense Date: 2008
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Esta dissertação propõe-se estudar o uso de empréstimos linguísticos ingleses no discurso oral de estudantes universitários portugueses. No contexto actual, marcado pela globalização, a cultura jovem parece particularmente consciente da importância e do alcance do inglês como lingua franca, apropriando-se dele e integrando os elementos seleccionados desta língua na comunicação. Partindo desta perspectiva, a investigação realizada no âmbito deste estudo procura identificar os empréstimos linguísticos ingleses mais frequentes utilizados por 205 universitários portugueses, que representam 3 universidades, avaliando a intensidade e a extensão do seu uso, assim como o seu contributo para a criação de uma ‘cultura jovem’, simultaneamente particular e global, dentro da sociedade mais alargada. Os resultados revelam que a língua inglesa é utilizada de forma abrangente no discurso oral de jovens universitários e que essa utilização aumenta ao longo do seu percurso académico. Também sugerem que os participantes demonstram uma maior abertura à globalização e que a língua inglesa é o veículo que permite comunicar de forma eficaz, tanto a nível local como global. ABSTRACT: This dissertation addresses the issue of the use of English borrowings in the native oral discourse of Portuguese university students. In today’s era of globalisation, young people seem to be increasingly aware of the role of English as a lingua franca, appropriating its borrowings and integrating them when communicating. In the light of this situation, a study was developed and carried out with 205 Portuguese university students, representing 3 universities, which aimed to identify which English borrowings are used, the extent of their use and their contribution towards the creation of an individual, group or global youth identity within the community. The results revealed that English is used extensively in the oral discourse of young people and that its use increases as they progress through their degree. The findings also showed that the university students who participated in this study showed an openness to globalisation with English as the means through which they could achieve communication on a global as well as on a local level.
Description: Mestrado em Estudos Ingleses
URI: http://hdl.handle.net/10773/2823
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DLC - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
2009001256.pdf53.35 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.