Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/28037
Title: Process and deconstruction: recursive structures between kitchen and design
Other Titles: Processo e desconstrução: estruturas recursivas entre cozinha e design
Author: Laranjeira, Maria Inês dos Santos
Advisor: Mota, João
Keywords: Deconstruction
Desire
Fa(i)lling
Process
Projectual practices
Recursive structures
Studio
Defense Date: Nov-2019
Abstract: From the triangulation kitchen, design and process this study searches evidence for bridging process between the fields of kitchen and design following Buchanan’s theory of rethinking placements over categories by way of signs, things, actions and thoughts. Kitchen and design are thus understood as liberal arts disciplines seeking to privilege a placement-based approach to projectual practice. Deconstruction was instrumental for exploring and testing the presence of recursive structures —elements carrying the essential information that generates similar patterns visible on different fields— intersecting the two fields, aiming to prove if and whence kitchen may contribute to expand the knowledge of design. Pallasmaa’s conception of an architecture of the senses, for whom the role of the body is understood as the locus of perception, thought and consciousness, helped explore and convoke the space of kitchen visited by artists and designers throughout recent history, as a means to establish relations between theories, processes, and projectual methodologies in kitchen and design. The reading of the space finds its translation through diverse processes applied by these creators leading to an understanding of a kitchen milieu: process as context. The empirical work with the research sample practices allowed for a discourse within, between and beyond individual samples to reveal the dialogical abilities of the applied processes. From the interpretation of the empirical work it is suggested that kitchen multiplies design (k x d). It implies that the context of kitchen multiplies the space of the discipline of design, becoming, in Buchanan’s term, a “quasi-subject matter of design thinking”. If so, kitchen as other placements may offer, or are open to receive and edify, an expanded view of the discipline of design. Considering findings of the three main typologies (education, research, process) it suggests transversality and integrates fundamental knowledge dimensions as the capability for negotiation between different actors/disciplines. This is made visible through the practices that comprise the research sample, namely curiosity, context, scale, desire, care. This study recommends further research into the transformative potential and imaginary of the kitchen/canteen in liberal arts education.
A partir da triangulação cozinha, design e processo, este estudo investiga a evidência para o processo de ligação entre as áreas de cozinha e de design, de acordo com a teoria de Buchanan de repensar mais os posicionamentos que as categorias mediante sinais, coisas, ações e pensamentos. Assim, cozinha e design são entendidos como disciplinas das artes liberais, procurando privilegiar uma abordagem baseada no posicionamento em relação à prática projectual. A desconstrução foi fundamental para explorar e testar a presença de estruturas recursivas —elementos que comportam a informação essencial que gera padrões semelhantes em áreas diferentes— entrecruzando as duas áreas, visando provar se e a partir de onde a cozinha pode contribuir para expandir o conhecimento sobre o design. A concepção de Pallasmaa de uma arquitetura dos sentidos, para quem o papel do corpo é entendido como o locus da percepção, do pensamento e da consciência, ajudou a explorar e a convocar o espaço da cozinha, visitado por artistas e designers ao longo da história recente, como um meio de estabelecer relações entre teorias, processos e metodologias projectuais na cozinha e no design. A leitura do espaço encontra a sua tradução através de diversos processos aplicados por estes criadores, levando a um entendimento de um milieu de cozinha: o processo como contexto. O trabalho empírico com as práticas da amostra de investigação permitiu um discurso dentro, entre e para além das amostras individuais para revelar as capacidades dialógicas dos processos aplicados. A partir da interpretação do trabalho empírico, sugere-se que a cozinha multiplica o design (k x d). Isto implica que o contexto da cozinha multiplica o espaço da disciplina de design, tornando-se, na terminologia de Buchanan, uma “matéria de quase-sujeito de design thinking”. Se assim for, a cozinha, tal como outros posicionamentos, pode oferecer ou estar aberta a receber e a edificar uma visão alargada da disciplina de design. Considerando os resultados das três principais tipologias (educação, investigação, processo), sugere transversalidade e integra dimensões de conhecimento fundamentais como a capacidade de negociação entre diferentes actores/disciplinas. Isto torna-se visível através das práticas que incluem amostra de investigação, nomeadamente curiosidade, contexto, escala, desejo, cuidado. Este estudo recomenda desenvolver investigação sobre o potencial e o imaginário transformadores da cozinha/cantina na educação das artes liberais.
URI: http://hdl.handle.net/10773/28037
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DeCA - Teses de doutoramento

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