Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27934
Title: Estratégias transmedia na comunicação e turismo de uma marca-município
Author: Bento, Ricardo Filipe de Sousa Martins Duarte
Advisor: Pedro, Luís Francisco Mendes Gabriel
Keywords: Marketing
Comunicação
Transmedia storytelling
Marca-município
Turiso
Web
Defense Date: 7-Jun-2019
Abstract: Na era do digital, na qual a forma como a marca comunica se torna crucial  para a venda de um produto ou conhecimento de um local numa sociedade  online ​ , esta dissertação destina-se a investigar o papel das estratégias  transmedia ​storytelling ​ a utilizar na comunicação do turismo de uma  marca-município. Apurou-se que os conteúdos imprescindíveis neste tipo  de estratégias inseridas num ambiente tão específico passam por: vídeos  com um storytelling bem definido e um elemento que identifique bem o  local, conteúdo que interaja com o público e a inclusão de experiências.  Tem-se como base o desenvolvimento e avaliação do Projeto 2130  Benavente, realizado para o caso em estudo referente à Câmara Municipal  de Benavente. Tendo uma natureza qualitativa, a metodologia adotada para  a presente dissertação desenvolve-se através da conceptualização,  desenvolvimento e avaliação da estratégia ​transmedia storytelling ​ Projeto  2130 Benavente. O estudo concluiu que existem determinados conteúdos  que resultam de melhor forma neste tipo de comunicação tais como a  existência de um vídeo turístico e a presença de uma interação  experimental. Concluiu-se que o ​transmedia ​ pode trazer vantagens diretas  à comunicação do município devido a características como a participação  do turista e a experiência que se oferece ao utilizador. Para além de se  conseguir responder, com esta investigação, ao tipo de conteúdos  fundamentais neste tipo de estratégia, é ainda possível criar bases  importantes para a criação de projetos desta natureza no futuro, tais como  um levantamento de possíveis conteúdos a serem criados e uma  planificação de uma estratégia ​transmedia storytelling ​ focada na  comunicação turística de uma marca-município
In the digital age, in which the way the brands communicate become  crucial for the sale of a product or knowledge of a place, in an online  society, this dissertation is intended to investigate in detail the  transmedia storytelling strategies to use in tourism communication of a  brand-municipality. It was found that the indispensable content in this  type of strategies inserted in such a specific environment go through:  videos with a well-defined storytelling and an element that identifies the  place, content that interacts with the public and the inclusion of  experiences. It is based on the development and evaluation of Projeto  2130 Benavente carried out for the case in a study referring to the  municipality of Benavente. With a qualitative nature, the methodology  adopted for this dissertation develops through the conceptualization,  development and evaluation of the transmedia storytelling strategy  Projeto 2130 Benavente. ​The study concluded that there are certain  contents that result in a better way in this type of communication such as  the existence of a tourist video and the presence of an experimental  interaction. ​Transmedia also brings direct advantages to the  communication of the municipality due to characteristics such as the  participation of the tourist and the experience that offers to the user.   Besides being able to respond with this research to the type of fundamental content in this type of strategy, it is still possible to create important bases for the creation of projects of this nature in the future, such as a survey of possible contents to be created and a planning of a transmedia storytelling strategy focused on the tourist communication of a brand-municipality
URI: http://hdl.handle.net/10773/27934
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento.pdf4.42 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.