Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/2772
Title: Estratégias textuais e o Eu em Elizabeth Costello, de J. M. Coetzee
Author: Ferreira, Paulo Dias
Advisor: Callahan, David
Keywords: Literatura de expressão inglesa
Intertextualidade
Relações autor-texto
Defense Date: 2005
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: A presente dissertação propõe examinar questões relacionadas com textualidade, autoria e auto-crítica levantadas no romance Elizabeth Costello, de J. M. Coetzee. A análise pondera também outros textos do autor, cujas obras são manifestamente metaficcionais, e abarca igualmente textos de literatura inglesa. O âmago dos assuntos aqui referidos prende-se com a intertextualidade, o hibridismo e a fluidez da escrita, incita debates sobre a ética das humanidades, e discussões literárias sobre o sentido de humanidade. Os temas romanceados em Elizabeth Costello constituem um todo devido ao papel predominante que a protagonista desempenha nas prelecções narrativas deste romance. ABSTRACT: This Dissertation is centred on the study of issues of textuality, authorship and self-examination raised in J. M. Coetzee’s novel Elizabeth Costello. This analysis also traces back to other novels by Coetzee which are overtly metafictional, and to other literary works in English. At the core of these discussions are intertextuality, the hybridity and fluidity of novel writing, ethical debates about the humanities, and literary incursions into the meaning of humanity. The questions broached in Elizabeth Costello all coalesce due to the protagonist’s predominant role in the lecture-narrative structure of the novel.
Description: Mestrado em Estudos Ingleses
URI: http://hdl.handle.net/10773/2772
Appears in Collections:DLC - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
2008001268.pdf864.41 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.