Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27304
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAlarcão, Isabelpt_PT
dc.contributor.authorTavares, Josépt_PT
dc.contributor.authorMealha, Óscarpt_PT
dc.contributor.authorSouza, Dayse Neri dept_PT
dc.date.accessioned2020-01-17T12:05:58Z-
dc.date.available2020-01-17T12:05:58Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn0871-9187pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/27304-
dc.description.abstractNeste artigo, os autores propõem-se relatar o processo e analisar os resultados de uma abordagem metodológica baseada na construção de cenários para perspetivar a Universidade do futuro nas dimensões da formação, inovação e pesquisa e em função da intensidade valorativa de um conjunto de marcadores: mentes, afetos, autonomia, tecnologias, métodos, organização, edifícios, financiamentos, contextos, equipamentos, comportamentos, empregabilidade, democraticidade e internacionalização, em estudo no âmbito do Projeto “Marcadores de formação, inovação e pesquisa para a Universidade de hoje e do próximo decénio”. O presente texto não incidirá sobre a substância da matéria em estudo, ou seja, como é vista a evolução da Universidade no futuro, mas sobre a metodologia de construção de cenários prospetivos em sessões que combinaram uma dinâmica de workshop com a de grupo focal, envolvendo professores, investigadores e estudantes. Analisar-se-ão as dificuldades e potencialidades desta abordagem, as limitações encontradas e os contributos para o estudo global.pt_PT
dc.description.abstractIn this paper the authors propose to report the process and analyse the results of a scenario-based methodological approach to perceive prospective views for the future of the University in what concerns to education, innovation and research and according to the value intensity given to a set of markers: minds, affects, autonomy, technologies, methods, organization, buildings, funding, contexts, equipments, behaviours, employability, democraticity and internationalization, under study in the Project “Markers of education, innovation and research for the University of today and of the next decade”. The focus of the present text is not the content under discussion, i.e. the prospective view of the evolution of the university in the future; it focuses on the methodology of construction of prospective scenarios in sessions with professors, researchers and students. The methodology of the sessions combined the dynamics of workshop and focus groups. The discussion of results focuses on difficulties, potentialities and limitations of the approach, as well as contributions for the global study.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherUniversidade Minhopt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectUniversidadept_PT
dc.subjectCenáriospt_PT
dc.subjectGrupos focaispt_PT
dc.subjectMarcadorespt_PT
dc.titlePensar a Universidade dos próximos 20 anos através de uma metodologia de cenáriospt_PT
dc.title.alternativeThe university for the next twenty years: A view based on a scenario methodologypt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage108pt_PT
degois.publication.issue1pt_PT
degois.publication.lastPage122pt_PT
degois.publication.titleRevista Portuguesa de Educaçãopt_PT
degois.publication.volume31pt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/12622pt_PT
dc.identifier.doi10.21814/rpe.12622pt_PT
dc.identifier.essn2183-0452pt_PT
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
060.pdf969.5 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.