Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/27255
Title: | O pensamento crítico: as mudanças necessárias no contexto universitário |
Other Titles: | Critical thinking: the changes that are necessary in university |
Author: | Franco, Amanda Vieira, Rui Marques Saiz, Carlos |
Keywords: | Pensamento crítico Ensino superior Processo de Bolonha Práticas pedagógicas |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Servicio de Publicaciones de la Universidad de A Coruña |
Abstract: | Discorremos sobre a relevância do pensamento crítico, construindo a ponte entre o sistema atual de ensino e aquele que se almeja para uma educação de futuro, com vista a concretizar-se efetivamente o processo de Bolonha. Enquadra-se num projeto de pós-doutoramento, que segue uma metodologia de investigação-ação e com o qual se pretende um enfoque nas práticas pedagógicas que facilitam a promoção do pensamento crítico de estudantes universitários. O pensamento crítico carece de ensino, explícito e deliberado, sendo a formação de professores essencial, para passarem a contemplar nas suas práticas o pensamento crítico de forma intencional, sistemática e explícita. In the present paper, we discuss the relevance of critical thinking, bridging the gap between the present teaching system and the one we aim for a future education, in order to truly accomplish the Bologna process. It is framed in a post-doctorate project, which follows a research-action methodology and with which we aim to focus on the pedagogical practices that foster the promotion of higher education students' critical thinking. Critical thinking lacks teaching, the explicit and deliberate kind, reason why teachers' training is essential, so they include critical thinking in their practice in an intentional, systematic and explicit way. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/27255 |
DOI: | 10.17979/reipe.2017.0.07.2233 |
Publisher Version: | http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2017.0.07.2233 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.