Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/27015
Title: Unlocking the way firms are applying gamification throughout the innovation life cycle
Other Titles: Desbloquear a forma como as empresas estão aplicando gamificação ao longo do ciclo de vida inovação
Author: Patrício, Rui Miguel Beja Sardo de Sousa
Advisor: Moreira, António Carrizo
Zurlo, Francesco
Keywords: Gamification
Innovation management
Innovation process
Design thinking
Defense Date: 17-Jun-2019
Abstract: This thesis complements an emergent body of literature on gamification of innovation by exploring how gamification, i.e. the use of game elements in non-gaming contexts, can support the management of the complex, messy and unclear Early Stage of Innovation Process (ESoIP), and therefore help firms to drive innovation forward. Thus, the goal of this thesis is threefold: Firstly to conceptualize gamification approaches to the early stage of innovation; secondly to examine by empirical research studies how the ESoIP can be supported by gamification approaches and thirdly to explore the way gamification approaches support and enhance design thinking. In fact, this thesis argues that gamification can contribute to improving the management of firms’ ESoIP by complementing design thinking practices. Since the potential value of design thinking is sometimes overhyped among academics and practitioners it is fundamental to acknowledge its main obstacles and discuss better ways to overcome the difficulties of managing the ESoIP, such the unpredictable and unstructured nature of activities and the need for more coordination and alignment of teams. Given the explorative type of goals and the need to achieve a deeper understanding of the linkages between gamification and the ESoIP, the thesis follows a qualitative research approach. Findings show that gamification approaches encourage the involvement and engagement of teams in the innovation process, improving aspects like team spirit, dialogue and consensus building, creative experience sharing, goals setting, coordination of activities and concept development as well as the overall management of the ESoIP. Finally, it also suggests that gamification complements and enhances design thinking practices by making people more engaged and delivering a more structured approach to the ESoIP.
Esta tese complementa uma linha de investigação emergente na área da gamificação da inovação, explorando como é que a gamificação (utilização de elementos de jogos em contextos não lúdicos) pode apoiar a gestão da fase inicial do processo de inovação, que é mais complexa, confusa e obscura e desta forma ajudar as empresas a inovar. Os principais objetivos desta tese são em primeiro lugar conceptualizar a utilização da gamificação na fase inicial do processo de inovação, em segundo lugar investigar através de estudos empíricos como é que o processo de inovação pode ser melhorado através desta abordagem e em terceiro lugar explorar de que forma é que a gamificação pode apoiar e melhorar o design thinking. Isto porque esta tese defende que a gamificação pode contribuir para melhorar a gestão da fase inicial do processo de inovação, complementando as práticas de design thinking. Como o valor potencial do design thinking está por vezes sobreavaliado entre académicos e gestores, é fundamental reconhecer os seus principais obstáculos e discutir melhor as maneiras de ultrapassar as dificuldades de gestão da inovação, tais como a natureza das atividades pouco estruturadas e não previstas e a necessidade de maior coordenação e alinhamento das equipas. Dado o caráter exploratório dos objetivos e a necessidade de se chegar a um melhor conhecimento das ligações entre a gamificação e a fase inicial do processo de inovação, esta tese segue uma abordagem qualitativa. Os resultados mostram que a gamificação promove o envolvimento das equipas no processo de inovação, melhorando aspetos como o espírito de equipa, diálogo e consenso, partilha de experiência de forma mais criativa, definição de objetivos, coordenação de atividades, desenvolvimento de conceitos e, de uma forma geral, toda a gestão da fase inicial deste processo. Finalmente, esta tese também sugere que a gamificação complementa e melhora as práticas de design thinking aumentando o envolvimento das pessoas e proporcionando uma abordagem mais estruturada do processo de inovação.
URI: http://hdl.handle.net/10773/27015
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