Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/26792
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSá, Cristina Manuelapt_PT
dc.date.accessioned2019-10-17T10:28:25Z-
dc.date.available2019-10-17T10:28:25Z-
dc.date.issued2018-07-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/26792-
dc.description.abstractNeste momento, em Portugal, os responsáveis educativos estão a discutir o perfil que os alunos deverão apresentar à saída da escolaridade obrigatória, para se poderem adaptar à sociedade do séc. XXI, em constante mutação. Neste texto, partindo de uma leitura crítica de um documento posto a discussão pelo Ministério da Educação e de outros que também procuram definir competências-chave que o cidadão do séc. XXI precisa de desenvolver para ser crítico e interventivo tentámos determinar o contributo que o ensino/aprendizagem da língua materna poderá dar para a consecução desse perfil. Para tal, procedemos à análise de conteúdo de enunciados relevantes recolhidos nesses documentos, o que nos permitiu concluir que uma abordagem transversal do ensino/aprendizagem da língua portuguesa poderá desempenhar um papel extremamente relevante neste contexto.pt_PT
dc.description.abstractPresently, in Portugal, educational stakeholders are discussing the profile the students will have to show when they finish compulsory education, in order to be able to adapt to the 21st century society, in permanent change. In this text, based on a critical reading of a work document presented by the Portuguese Ministry of Education and its comparison with others which also try to define key competences that the 21st century citizen must develop to be critical and active, we tried to determine how the teaching/learning of the mother tongue may contribute to the achievement of that profile. So we submitted relevant information gathered in those texts to content analysis and concluded that a transversal approach of the teaching/learning of the mother tongue can play a very relevant role in this context.pt_PT
dc.description.abstractÀ présent, au Portugal, les responsables éducatifs sont en train de débattre le profil que les élèves devront présenter à la fin de l’enseignement obligatoire, afin de pouvoir s’adapter à la société du XXIème siècle, en permanent changement. Dans ce texte, en partant de la lecture critique d’un document de travail présenté par le Ministère de l’Éducation et de sa comparaison avec d’autres documents qui essaient également de définir des compétences-clés que le citoyen du XXIème siècle devra développer, afin de se montrer critique et actif, nous nous proposons d’identifier l’apport de l’enseignement/apprentissage de la langue maternelle pour la construction de ce profil. Dans ce but, on a fait l’analyse de contenu d’énoncés importants, ce qui nous a permis de conclure que l’approche transversale de l’enseignement/apprentissage de la langue maternelle pourra jouer un rôle déterminant dans ce contexte.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherUniversidade de Aveiropt_PT
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/147398/PTpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectSociedade do séc. XXIpt_PT
dc.subjectCompetências transversaispt_PT
dc.subjectEscolaridade obrigatóriapt_PT
dc.subjectLíngua maternapt_PT
dc.titleEnsino/aprendizagem da língua materna e perfil do aluno para o séc. XXIpt_PT
dc.title.alternativeTeaching/learning the mother tongue and modeling the profile of the 21st century studentpt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage287pt_PT
degois.publication.issue2pt_PT
degois.publication.lastPage281pt_PT
degois.publication.titleIndagatio Didacticapt_PT
degois.publication.volume10pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/11112pt_PT
dc.identifier.essn1647-3582pt_PT
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
031.pdf194.55 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.