Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/26790
Title: Ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa: proposta para avaliação do programa do Ensino Básico São-Tomense
Other Titles: Portuguese language teaching and learning: a proposal for the São Tomé Basic Education program’ evaluation
Author: Gorgulho, Ana Rita
Costa, Nilza
Teixeira, Madalena
Keywords: Aprendizagem da Língua Portuguesa
Avaliação
Programa oficial de ensino
Referencial de avaliação
São Tomé e Príncipe
Issue Date: 2018
Publisher: Universidade Federal da Paraíba
Abstract: No âmbito de um projeto de investigação em desenvolvimento, com o foco na formação em serviço de professores de Língua Portuguesa (LP) do Ensino Básico (EB) de São Tomé, este artigo tem como objetivos: i) Evidenciar o que a investigação defende acerca da avaliação enquanto potenciadora da aprendizagem; ii) Caracterizar o contexto de ensino são-tomense, com enfoque no EB, no seu sistema de avaliação e na importância atribuída à LP; iii) Contribuir para a construção de um referencial de avaliação de programas oficiais de ensino. A abordagem metodológica caracteriza-se pela análise documental, tendo-se analisado os Programas do EB de São Tomé e Príncipe, bem como outros documentos que, dada a importância de se considerar o contexto e a função do Programa oficial, serviram de base para a interpretação do objeto de estudo.
In a developing research project context, focused on the in-service training of Portuguese Language (PL) Teachers of Basic Education (BE) in São Tomé (ST), this article core objectives are: i) To highlight what the research reveals about evaluation as an enhancer of language learning; ii) To characterize the teaching context in ST, focusing on its evaluation system and the importance attributed to the PL; iii) To contribute to the construction of an evaluation framework of official teaching programs. The methodological approach is characterized by documental analysis and, given the importance of considering both function and context of the official program, served as basis for an analysis of the São Tomé and Principe’s BE Programs as well as other documents which served as the basis for the interpretation of the study object.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/26790
DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.35694
ISSN: 1983-1579
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
030.pdf206.26 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.