Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/26221
Title: | Psychosocial risk factors and distress in higher education teachers |
Other Titles: | Fatores de risco psicossocial e distress em professores do ensino superior |
Author: | Souto, Isabel Maria Alves de |
Advisor: | Pereira, Anabela Sousa Brito, Elisabeth de Jesus Oliveira Ribeiro, Luís Nuno Sancho |
Keywords: | Psychosocial risks Distress Anxiety Higher education teachers Occupational health |
Defense Date: | 12-Jul-2018 |
Abstract: | It is known that occupational health problems in teachers are prevalent. Several
authors point out the importance of the work Psychosocial Risk factors (PRs)
this phenomenon. Particularly, in Higher Education (HE), teacher work is
marked by a climate of constant innovation, turbulence (alteration of the
teacher's role and teacher-student interaction) and a high level of personal,
professional and scientific, which requires the performance of different
functions. It is noticed that this work context counts with high number of content
or context of the work PRs, that can cause high levels of distress and anxiety,
and whose physical, psychological and institutional impact is inseparable.
The present study intends to investigate the PRs, anxiety and distress
underlying work reality in HE teachers.
An empirical study was carried out involving 97 HE teachers, working at
University of Aveiro departments (n=50) and Polytechnic’s Schools (n=47). To
this assessment, the following instruments were used: Kessler Psychological
Distress Scale (K10), the Resilient Coping Brief Scale (EBCR), the State-Trait
Anxiety Inventory (STAI) and the Copenhagen Psychosocial Questionnaire
(COPSOQ, medium version) to a group teacher working on Aveiro University.
Our study points to four main findings: 1) total cumulative functions play a role
in HE teacher’s overload; 2) a large percentage of responders presented
significant psychological distress and anxiety symptoms, being this effect
strongly higher in females; 3) work demands dimensions represent most health
risk, as well with Health/ Well-being dimensions presenting the most significant
correlations for distress increase in HE teachers; 4) Work-family conflict,
meaning of work, emotional demands, depressive symptoms, stress and
sleeping problems are significant predictors of both distress and anxiety levels.
The present study responds to the research gap in the work-related context of
ES teachers, constituting as the first step towards the construction of
intervention tools integrated in the specific work specificities Sabe-se que os problemas de saúde ocupacional em professores são prevalentes. Vários autores apontam a importância dos fatores de Risco Psicossocial (RP) do trabalho nesse fenômeno. Em particular, no Ensino Superior (ES), o trabalho de professor é marcado por um clima de inovação constante, turbulência (alteração do papel do professor e relação do mesmo com o aluno) e de elevada exigência ao nível de desenvolvimento pessoal, profissional e científico, que obriga ao desempenho de diferentes funções. Percebe-se que este contexto de trabalho conta com um elevado número de RP, provenientes do conteúdo ou contexto do trabalho, passiveis de causar elevados níveis de distress e ansiedade, e cujo impacto físico, psicológico e institucional é indissociável. O presente estudo pretende proceder à investigação da realidade subjacente em termos de RP, ansiedade e distress em professores do ES. Para tal, foi realizado um estudo empírico envolvendo 97 professores do ES, que trabalham nos departamentos da Universidade de Aveiro (n = 50) e nas Escolas do Politécnico (n = 47). Para esta avaliação, foram utilizados os seguintes instrumentos: Escala de Distress Psicológico de Kessler (K10), Escala Breve de Coping Resiliente (EBCR), Inventário de Ansiedade estado-traço (STAI) e Questionário psicossocial de Copenhaga (COPSOQ, versão média). Foram encontrados quatro resultados principais: 1) as funções cumulativas desempenham um papel na sobrecarga do professor; 2) uma grande percentagem de respondentes apresentou sintomas significativos de distress psicológico e ansiedade, sendo este efeito fortemente maior no sexo feminino; 3) Exigência laboral é a dimensão que representa o maior risco para a saúde, assim como a dimensão Saúde / Bem-estar apresenta mais correlações significativas para o aumento do distress e ansiedade; 4) Conflito entre trabalho e família, significado do trabalho, exigências emocionais, sintomas depressivos, stress e problemas em dormir são preditores significativos dos níveis de distress e ansiedade. O presente estudo responde à lacuna de investigação no contexto relacionado ao trabalho de professores de ES, constituindo-se como o primeiro passo para a construção de ferramentas de intervenção integradas nas especificidades do mesmo |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/26221 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento.pdf | 4.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.