Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/26020
Title: | Percussão e instrumentalidade : explorando a performance de instrumentos e fontes sonoras incomuns |
Author: | Bittencourt, Luís Alberto Teixeira |
Advisor: | Marinho, Helena |
Keywords: | Performance Percussão Instrumentalidade Instrumentos incomuns Fontes sonoras |
Defense Date: | 2019 |
Abstract: | Esta investigação abordou a performance de obras para percussão
compostas para instrumentos e fontes sonoras incomuns. Através da
discussão sobre a noção de instrumentos "encontrados" e e o conceito
de instrumentalidade, esta pesquisa procurou identificar características
da natureza epistémica deste tipo de repertório. Para este propósito,
utilizou-se uma abordagem multi-métodos de investigação artística,
como a pesquisa em estúdio e seus procedimentos inerentes,
conduzidos pela prática do investigador, bem como a realização de
entrevistas com performers e compositores especialistas, e a realização
de três estudos de caso sobre as obras Import/Export: Percussion Suite
for Global Junk (2008) de Gabriel Prokofiev; Wreck (2012) de Jon Rose;
e Memórias Líquidas para waterphone e live loops (2014), de minha
autoria. As conclusões desta investigação demonstraram que a
performance de obras compostas para instrumentos e fontes sonoras
incomuns envolve um percurso de performance singular, em função de
exigências e competências específicas que são intrínsecas a este tipo
de repertório, e que foram identificadas nesta pesquisa. This research focused on the performance of percussion works composed for unusual instruments and sound sources. Through a discussion on the notion of "found" instruments and the concept of instrumentality, this research sought to identify characteristics of the epistemic nature in this type of repertoire. A multi-method approach of artistic research was adopted, including methods such as studio research and its inherent procedures, led by the researcher's practice, as well as interviews with performers and composers, and three case studies on the works Import / Export: Percussion Suite for Global Junk (2008) by Gabriel Prokofiev; Wreck (2012) by Jon Rose; and Liquid memories for waterphone and live loops (2014), of my own. This investigation concluded that the performance of works for instruments and unusual sound sources involves a unique performance path, due to the specific requirements and competences that are intrinsic to this type of repertoire, which were identified in this research. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/26020 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DeCA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bittencourt, Luís Alberto Teixeira.pdf | 147.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.