Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/26007
Title: Graphical interface for a life event management system
Other Titles: Interface gráfica para um sistema de gestão de eventos da vida
Author: Silva, David Moisés Pacheco de Araújo e
Advisor: Gomes, Hélder José Rodrigues
Zúquete, André
Keywords: User interface
Usability
Life event services
Chappie
Defense Date: 2018
Abstract: The Life-Event Service (LES) provision model has the objective of providing services to citizens related to specific episodes of their daily lives that may involve several Public Administration (PA) organisms. These services have traditionally been implemented based on direct communication between organisms of the Public Administration and that might be questionable from a citizen’s privacy standpoint. The Citizen-side HAndling of Public Administration e-Services (CHAPAS) model of LES provision was proposed with the objective of discouraging direct communication between the institutions involved in a LES for obtaining the required personal information from the citizen, put the citizen in control of the dissemination of his personal information through the several institutions and promote the minimization of the information that a citizen has to supply to an institution for requesting a service that he is in the need of. To achieve this, the model requires the use of an application, Chappie, that is responsible for fulfilling the requirements for each of the services involved in the process and assist the citizen to obtain it. This application, however, had an extremely rudimentary User Interface that was in the need for several improvements. It is in this context that this work arises, with the goal of endowing Chappie with a modern User Interface capable of handling the complexity that is inherent to the integration of several services, possibly provided by different PA organisms. To achieve this, prototypes were sketched and usability studies on those were conducted in order to understand the more suitable user interaction method. The end result of this work is an application made with web technologies that can be run in personal computers and tablets that, through the use of a traditional wizard view, assists a citizen in the required steps for obtaining a service using the CHAPAS model.
O modelo de prestação de serviços orientados a eventos da vida (OEV) tem como objectivo prestar serviços ao cidadão directamente associados a episódios específicos do dia-a-dia destes, o que pode envolver vários organismos da Administração Pública (AP). Estes serviços têm sido implementados com base na comunicação direta entre os organismos da AP envolvidos e isto pode ser questionável do ponto de vista da privacidade do cidadão. O modelo CHAPAS (Citizen HAndled Public Administration Services) de prestação de serviços OEV, foi proposto com o objetivo de desincentivar a comunicação direta entre instituições para a obtenção de informação do cidadão necessária à prestação de um serviço OEV, colocar o cidadão no controlo da disseminação da sua informação entre as várias instituições e fomentar a minimização da informação que o cidadão tem de fornecer às várias instituições para obter os serviços que pretende. Para isso, o modelo pressupõe o uso de uma aplicação, o Chappie, para fazer a composição dos requisitos de cada serviço e auxiliar o cidadão no processo da prestação do mesmo. Esta aplicação, contudo, tinha uma interface de utilizador extremamente rudimentar que precisava de ser melhorada. É nesse contexto que surge este trabalho, que tem como fim dotar o Chappie de uma interface gráfica moderna e capaz de lidar com a complexidade inerente à integração vários serviços, eventualmente prestados por múltiplos organismos da AP. Para isso, foram desenhados protótipos e conduzidos testes de usabilidade sobre estes no sentido de perceber qual o modelo de interação com o cidadão mais adequado. O resultado final deste trabalho é uma aplicação baseada em tecnologiasWeb capaz de ser executada em computadores pessoais e tablets que, usando uma vista tradicional de assistente, auxilia o cidadão nos passos necessários para a obtenção dos serviços de acordo com o modelo CHAPAS.
URI: http://hdl.handle.net/10773/26007
Appears in Collections:DETI - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_DS.pdf9.22 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.