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http://hdl.handle.net/10773/2537
Title: | Servo-pilot for autonomous driving |
Author: | Ávila, Emanuel da Silva |
Advisor: | Santos, Vítor Manuel Ferreira dos Ferreira, Jorge Augusto Fernandes |
Keywords: | Autonomous driving Micro-electromechanical systems (MEMS) Modularity Inertial systems |
Defense Date: | 2010 |
Abstract: | This project is part of a broader activity that aims to develop a setup
to allow a car to have perception about the driver’s actions on the vehicle’s controls and latter to control the vehicle in navigation situations.
The first part of the project will allow monitoring the vehicle controls,
such as pedals, and the setup will be flexible enough to be installed and
removed easily. Also, it will not require vehicle modifications and can
be used for other applications that require similar types of measure-
ments, such as antropometry during electro-stimulation therapy or to
monitor humanoid robot motion and balance. The technological choice
has been directed to inertial-based sensors such as accelerometers
and gyroscopes due to their attractive cost, small packaging size and
absence of moving parts, which improves durability. One novelty on the
proposed setup is that many inertial sensors can be connected in the
same network and differential measurements can be done to decouple
the local motion of parts from the vehicle global dynamics. Also, the
size of the devices developed is much smaller and lighter than all com-
mercial solutions found. For this purpose, the project relies on MEMS
accelerometer and gyroscope modules connected in a master multi-
slave network using CANbus to support the communications for motion
analysis. On the other hand, the project includes an industrial PLC
connected to a combination of pneumatic cylinders and electric pres-
sure controllers to emulate the human foot actuation on the car control
pedals. The network of inertial sensors proved to work well on near-
stationary situations where the dynamic acceleration applied to all the
modules is negligible. When subject to higher dynamic perturbations,
the system requires further software improvements so it can perform
adequately. Este projecto enquadra-se numa actividade que tem como objectivo o desenvolvimento de meios que permitam a um carro ter percepção das acções do condutor sobre os comandos do veículo, e posteriormente controlar o veículo em situações de navegação. A primeira fase deste projecto irá permitir a monitorização dos comandos do veículo, como os pedais, e será suficientemente flexível para que possa ser instalado e removido facilmente. Não necessitará de modificações no veículo para ser instalado, e poderá ser utilizado em aplicações que neces- sitem de medições semelhantes, como medições antropométricas du- rante terapia por electro-estimulação ou monitorização de movimento e equilíbrio em robôs humanóides. A escolha tecnológica direccionou- se para sistemas baseados em sensores inerciais como acelerómetros e giroscópios, devido ao seu preço atractivo, dimensões reduzidas e ausência de partes móveis, que melhoram a sua durabilidade. A novi- dade proposta consiste na utilização de vários sensores ligados entre si que permitam medições diferenciais para desacopolar movimentos locais da dinâmica global do veículo. As dimensões dos dispositivo de- senvolvidos são muito inferiores às de todas as soluções comerciais. Por isso o projecto baseia-se em módulos que contêm acelerómetros e giroscópios MEMS ligados entre si por CANbus numa rede master multi-slave para a análise de movimento. Para actuação o projecto recorre a um PLC industrial ligado a reguladores de pressão electróni- cos e cilindros pneumáticos para emular o comportamento humano. A rede de sensores provou funcionar bem em condições estacionárias, onde as acelerações dinâmicas são despresáveis, mas requer melho- ramentos de software para lidar com situações de movimento. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/2537 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEM - Dissertações de mestrado |
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