Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/25220
Title: | Quais os métodos utilizados em iniciação da flauta transversal em Portugal?: análise e reflexão |
Author: | Henriques, Sónia Raquel Ferreira |
Advisor: | Correia, Jorge Salgado Silva, Catarina |
Keywords: | Flauta transversal Iniciação Registo de alturas e métodos |
Defense Date: | 31-Oct-2018 |
Abstract: | O presente documento expõe a descrição detalhada de todo o
processo envolvente à Prática de Ensino Supervisionada
desenvolvida na instituição de acolhimento Conservatório de
Música da Bairrada, e apresenta ainda a componente de
investigação. Esta investigação teve como objetivo estudar quais
os métodos de iniciação de Flauta Transversal mais utlizados em
Portugal, analisando e refletindo sobre as diferentes abordagens
ao registo de alturas. Neste sentido foram realizadas entrevistas e
questionários a docentes de Flauta Transversal em Portugal, de
forma a compreender e analisar as diferentes perspetivas quanto
às metodologias adotadas na iniciação à aprendizagem. Os
resultados obtidos não são conclusivos de forma a podermos
afirmar que as abordagens aplicadas pelos docentes sejam o
melhor para os discentes, dadas as dimensões e limitações do
estudo. Contudo, mantém-se a pretensão de dar um contributo
para o desenvolvimento do conhecimento científico nesta área da
pedagogia do instrumento. This document presents a detailed description of the whole process involved in the Supervised Teaching Practice developed at the Bairrada Conservatory of Music (host institution), and also presents the required research work. The aim of this research was to study the most used modern flute initiation methods in Portugal, analyzing and reflecting on the different approaches to pitch and registers. In this sense, interviews and questionnaires were carried out to Flute teachers in Portugal, in order to understand and analyze the different perspectives regarding the methodologies adopted in the initiation to this instrument. The results obtained were not conclusive to the point that we can affirm that the approaches applied by the teachers are the best for the students, given the dimensions and limitations of the study. However, the pretension of contributing to the development of scientific knowledge in this area of instrument pedagogy remains. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/25220 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento.pdf | 19.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.