Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/24080
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dc.contributor.authorHall,Andreiapt_PT
dc.contributor.authorPais, Soniapt_PT
dc.date.accessioned2018-09-12T10:46:51Z-
dc.date.available2018-09-12T10:46:51Z-
dc.date.issued2018-07-
dc.identifier.issn1647-3582pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/24080-
dc.description.abstractElliot Eisner (1933-2014), a pioneer in arts education, suggested that an artistic approach to education could improve its quality and lead to a new vision for teaching and learning. This is true for any subject, including mathematics. Some topics of the mathematics school curriculum make a perfect setting for a deeper contribution of art to education and allow for a complete symbiosis between the teaching of mathematics and an artistic education. One such topic is the study of symmetry and isometry, present throughout the school mathematics curriculum from elementary to secondary levels. We believe that the learning and teaching of symmetry and isometry can be greatly facilitated by taking the role of an artist and creating works of art, eventually inspired by renowned artists. In this paper, we present some results of a professional development course for mathematics teachers where the participants created ceramic panels using the same techniques as the Dutch artist M.C. Escher did in his tessellation drawings.pt_PT
dc.description.abstractElliot Eisner (1933-2014), pioneiro em educação artística, sugeriu que uma abordagem artística para a educação poderia melhorar a sua qualidade e levar a uma nova visão do ensino e a aprendizagem. Esta ideia aplica-se a qualquer área de ensino, incluindo a matemática. Alguns tópicos do programa de matemática adequam-se perfeitamente a interligação mais profunda da arte com a educação e permitem uma simbiose completa entre o ensino da matemática e uma educação artística. Um desses tópicos é o estudo da simetria e da isometria, presentes ao longo do programa de matemática, desde o ensino básico até ao secundário. Acreditamos que o processo de aprendizagem e de ensino da simetria e da isometria pode ser fortemente facilitado ao se assumir o papel de artista e criar obras de arte, eventualmente inspiradas por artistas bem conhecidos. Neste artigo, apresentamos alguns resultados de uma ação de formação contínua para professores de Matemática onde os participantes criaram painéis cerâmicos replicando as mesmas técnicas que o artista holandês M.C. Escher usou nos seus desenhos de pavimentaçõespt_PT
dc.description.abstractElliot Eisner (1933-2014), pionero en educación artística, sugirió que un enfoque artístico para la educación podría mejorar su calidad y llevar a una nueva visión para la enseñanza y el aprendizaje. Esta idea se aplica a cualquier área de enseñanza, incluyendo las matemáticas. Algunos tópicos del programa de matemática se adecuan perfectamente a la interconexión más profunda del arte con la educación y permiten una simbiosis completa entre la enseñanza de las matemáticas y una educación artística. Uno de estos tópicos es el estudio de la simetría y de la isometria, presentes a lo largo del programa de matemáticas, desde la enseñanza básica hasta el secundario. Creemos que el proceso de aprendizaje y de enseñanza de la simetría y la isometría puede ser fuertemente facilitado al asumir el papel de artista y crear obras de arte, eventualmente inspiradas por artistas bien conocidos. En este artículo, presentamos algunos resultados de una acción de formación continua para profesores de Matemática donde los participantes crearon paneles cerámicos usando las mismas técnicas que el artista holandés M.C. Escher hizo en sus diseños de pavimentaciones.pt_PT
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherCentro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadorespt_PT
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/147206/PTpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectProfessional developmentpt_PT
dc.subjectArt and mathematicspt_PT
dc.subjectSymmetrypt_PT
dc.subjectMathematical educationpt_PT
dc.titleLearning and teaching symmetry by creating ceramic panels with Escher type tessellationspt_PT
dc.title.alternativeAprender e ensinar simetria através da criação de painéis cerâmicos com pavimentações do tipo das de Escherpt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage85pt_PT
degois.publication.issue2pt_PT
degois.publication.lastPage107pt_PT
degois.publication.titleIndagatio Didacticapt_PT
degois.publication.volume10pt_PT
dc.relation.publisherversionhttp://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/11082pt_PT
dc.identifier.essn1647-3582pt_PT
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