Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/23054
Title: | O movimento como ajuda na perceção de formas rítmicas |
Author: | Brandão, Eva Cecília Pinto |
Advisor: | Lloyd, David W. |
Keywords: | Movimento aprendizagem formas rítmicas perceção musical |
Defense Date: | 2017 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente estudo pretende avaliar a importância do movimento como estratégia de perceção e aprendizagem de formas rítmicas. O estudo compreendeu catorze sessões de ensino com dois grupos distintos. Realizou-se uma abordagem prévia às formas rítmicas, a sua exploração pelo movimento e a posterior avaliação de performance na leitura da notação e na execução.
Visando estimar o impacto do movimento na aprendizagem, o estudo promoveu a comparação de dois momentos de avaliação (inicial e final), análise direta das sessões e inquéritos de autoavaliação. Os resultados obtidos indiciam uma corelação positiva entre o movimento e a perceção/ aprendizagem de formas rítmicas. The present study intends to evaluate the importance of the movement as a strategy for perception and learning of rhythmic forms. The study comprised fourteen teaching sessions with two distinct groups. A prior approach to the rhythmic forms was taken, as well as their exploration through movement and the subsequent evaluation of the performance in notation reading and performance. Aiming to estimate the impact of movement on learning, the study promoted the comparison of the two evaluation moments (initial and final), direct analysis of the sessions and self-assessment surveys. The obtained results indicate a positive correlation between movement and the perception / learning of rhythmic forms. |
Description: | Mestrado em Ensino de Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/23054 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação.pdf | Dissertação_EvaBrandão | 3.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.