Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/23049
Title: Participation in entrepreneurship competitions and the success factors of start-ups
Other Titles: Participação em concursos de empreendedorismo e os fatores de sucesso das start-ups
Author: Figueiredo, Sara Oliveira
Advisor: Daniel, Ana Isabel Dias
Pita, Mariana Topete de Oliveira
Keywords: Gestão
Empreendedorismo
Novas empresas
Incubadoras de empresas
Defense Date: Aug-2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Entrepreneurship has been growing significative since the last years. At the same time, with the aim of supporting the developing and growth of the start-ups, the number of competitions has also been growing. Despite the several numbers of policies, the number of start-ups that success it is still small. Faced with this phenomenon, several studies focused on the analysis of the factors that contribute to the success of the start-ups, but much of it is still unknown about the factors that contribute the most to the success of this companies. This dissertation proposes to study the impact that the competitions have in the success of the start-up and identify the success factors that contributed to their growth, through an exploratory study. Through a qualitative approach, it was analysed five start-ups, all of them winners of the Building Global Innovators competition, considering three group of factors: founder, strategy and resources. About the group of the founder, it was used a quantitative analysis using a descriptive statistical method. This combination of methods allowed to get important indications about the factors that contribute to the start-up success. The results suggest that, besides the nine success factors initially identified through the literature review, the desire to seize every opportunity it is relevant to the start-up success.
O empreendedorismo tem vindo a crescer significativamente ao longo dos últimos anos. Paralelamente, com o objetivo de apoiar o desenvolvimento e crescimento das start-ups, também o número de competições de empreendedorismo tem aumentado. Ainda assim, apesar das diversas medidas de apoio, o número de start-ups que atinge o sucesso é reduzido. Perante este fenómeno, foram já vários os estudos que se debruçaram sobre a análise dos fatores que contribuem para o sucesso das start-ups, mas ainda muito se desconhece sobre os fatores que mais contribuem para o sucesso destas empresas. Esta dissertação propõe estudar o impacto das competições no sucesso das start-up e identificar os fatores de sucesso que contribuíram para o seu crescimento através de um estudo exploratório. Através de uma abordagem qualitativa, foram analisadas 5 start-ups, todas vencedoras da competição Building Global Innovators, considerando três grupos de fatores: fundador, recursos e estratégia. No que se refere ao grupo fundador recorreu-se à análise quantitativa com recurso a métodos estatísticos descritivos. Esta combinação de métodos permitiu obter indicações relevantes sobre os fatores que mais contribuem para o sucesso das start-ups. Os resultados sugerem que, para além dos nove fatores de sucesso inicialmente identificados a partir da revisão da literatura, o desejo de aproveitar todas as oportunidades é relevante para o sucesso das startups.
Description: Mestrado em Gestão
URI: http://hdl.handle.net/10773/23049
Appears in Collections:DEGEIT - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdfDissertação_SaraFigueiredo1.5 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.