Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/22457
Title: O valor patrimonial do desenho na cultura projectual portuguesa: um caso de estudo
Other Titles: The drawing heritage in Portuguese design’s culture: a case of study: Museum of Money, Lisbon
Author: Magalhães, Graça
Providência, Francisco
Keywords: Arquivo
Desenho
Projecto
Património
Cultura
Archive
Drawing
Design
Heritage
Culture
Issue Date: Jul-2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Discutimos a criação de um arquivo digital de desenhos de projecto – design e arquitectura – de autores portugueses. Destinado ao rápido desaparecimento, os desenhos de projecto são pelo seu carácter transitório um material efémero que se esgotará no processo projectual, ainda que contribuam para a sua definição e, consequentemente, para a cultura patrimonial e identitária de um território. O referido arquivo (em implementação na UA) apoia a investigação segundo diferentes contextos: 1. Patrimonial – perpetuando e reavaliando os desenhos enquanto objectos autónomos; 2. Epistemológico – reflectindo acerca do objecto projectado e 3. Cultural: contribuindo para o estudo e divulgação da cultura projectual portuguesa. Este artigo procura integrar a análise ontológica do desenho através da interpretação do estudo de caso do recente Museu do Dinheiro do Banco de Portugal, projectado pelo designer Francisco Providência. A escolha interpreta a representatividade do desenho, na obra do autor, como instrumento impulsionador do projecto enquanto representação cultural e patrimonial.
We discussing the usefulness of creating a digital archive of project drawings made by Portuguese designers and architects. The project drawings are normally intended to be lost due to their ephemeral and transitory nature even if they participate in the meaning of the project and in the definition of a cultural heritage and geographic identity. The archive (in construction in the UA) supports the investigation in different approaches: 1. Heritage – preserving and evaluate the drawings as an object of representation; 2. Epistemological – thinking the design subject from the point of view of the representation and 3. Culture – participating to the study and dissemination of the Portuguese design. This article seeks to integrate scientific ontological analysis of the project drawings through the interpretation of the following case of study: the new Museum of Money of the Bank of Portugal, designed by Francisco Providência. The choice interprets the representativeness of the drawing, within the author’s work, as a driving force of the project saw as material and cultural heritage.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/22457
ISBN: 978-989-20-7623-2
Publisher Version: http://www.ua.pt/crepat/page/22678
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