Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/22451
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Correia, Jorge Manuel Salgado de Castro | pt |
dc.contributor.advisor | Fernandes, Cristina Isabel Videira | pt |
dc.contributor.author | Castro, Pedro Lopes e | pt |
dc.date.accessioned | 2018-03-01T11:03:52Z | - |
dc.date.available | 2018-03-01T11:03:52Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/22451 | - |
dc.description | Doutoramento em Música | pt |
dc.description.abstract | O presente trabalho pretende caracterizar e aprofundar o conhecimento sobre a tradição da serenata de corte no tempo de D. Maria I através da análise dos respectivos textos musicais, dos libretos e da restante documentação onde se pode encontrar evidências da prática performativa deste repertório. Tendo sido João de Sousa Carvalho o compositor preferido da corte na realização deste tipo de música dramática, o seu legado serve como ponto de partida e referência principal neste estudo. É também analisada em detalhe uma das suas serenatas que foi, de resto, executada e gravada modernamente como parte integrante deste estudo, revelando todo o processo através do qual a informação de prática performativa histórica foi, num primeiro momento, compilada, reflectida e assimilada, para ser depois criativamente aplicada na respectiva performance. | pt |
dc.description.abstract | This study aims to characterize and provide further insight into the tradition of court Serenata in the time of queen Maria I by analyzing the musical texts, the librettos and other documentation where evidence of the performance practice of this repertoire can be found. João de Sousa Carvalho was the court's favourite composer in creating this type of musical dram, therefore his legacy serves as a starting point and main reference to this study. One of his serenatas is analized in detail and was performed and recorded as part of this investigation, revealing the process by which the perfoming practice information was, first, compiled, reflected upon and assimilated, to be creatively applied afterwards to its performance. | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.publisher | Universidade de Aveiro | pt |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Ópera - Portugal | pt |
dc.subject | Serenatas - Portugal - Séc. 18 | pt |
dc.subject | Carvalho, João de Sousa, 1777-1792 | pt |
dc.subject.other | Serenata | pt |
dc.subject.other | Opera em Portugal | pt |
dc.subject.other | João de Sousa Carvalho | pt |
dc.subject.other | D. Maria I | pt |
dc.subject.other | Dramma per musica | pt |
dc.title | A serenata na Corte de D. Maria I e o legado de João de Sousa Carvalho (1777-1792) | pt |
dc.type | doctoralThesis | pt |
thesis.degree.level | doutoramento | pt |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt |
dc.identifier.tid | 101417497 | - |
Appears in Collections: | DeCA - Teses de doutoramento UA - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
287886.pdf | 193.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.