Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/22436
Title: Apoio psicoeducativo a cuidadores familiares e formais de pessoas idosas com demência
Author: Figueiredo, Daniela
Guerra, Sara
Marques, Alda
Sousa, Liliana
Keywords: Demência
Cuidadores familiares e formais
Intervenção psicoeducativa
Issue Date: Feb-2012
Publisher: PUC-SP
Abstract: O aumento da incidência da demência coloca vários desafios às redes de suporte familiar e formal da pessoa doente. A sintomatologia da demência impõe aos cuidadores familiares e formais exigências que afetam o seu bem-estar. As abordagens psicoeducativas afiguram-se como intervenções promissoras na redução do stress e burnout destes cuidadores. Este artigo descreve a experiência de dois programas de apoio psicoeducativo para cuidadores familiares e formais de pessoas com demência. Os principais resultados são descritos, apresentando implicações para o desenvolvimento de novas práticas de intervenção na rede de suporte.
The growing incidence of dementia poses several challenges to the social support networks of people with dementia. Managing the symptoms of the disease is highly demanding and affects the well-being of the caregivers. Psycho-educational approaches have the potential to reduce the stress and burnout related to dementia caregiving demands. This paper describes the experience of two psycho-educational programs for family and formal caregivers. Main results are reported and recommendations for further intervention developments are identified.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/22436
ISSN: 2176-901X
Publisher Version: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/view/12776
Appears in Collections:ESSUA - Artigos
DCM - Artigos
Lab3R - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2012_Figueiredo_Apoio psico-educativo a cuidadores.pdf289.61 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.