Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/21989
Title: | Experiências de aprendizagem musical baseadas na resolução de problemas: um estudo exploratório em sala de aula |
Other Titles: | Music education experiences based on problem solving: a scoping study inside the classroom |
Author: | Vasconcelos, Maria João Caspurro, Helena Costa, Nilza |
Keywords: | Aprendizagem musical Construção da aprendizagem Feedback Resolução de problemas Trabalho de grupo |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Conservatório - Escola Profissional das Artes da Madeira, Eng.º Luiz Peter Clode |
Abstract: | Tendo como objetivo geral desenvolver a aprendizagem musical no Currículo do Ensino Básico, o presente estudo
apresenta como objetivo específico desenvolver ideias e possibilidades de implementação prática sustentadas em
processos de resolução de problemas e construção de conhecimento. Pretendeu-se assim experienciar estratégias e
formas de atuação em atividades práticas em sala de aula, bem como avaliar a respetiva adesão dos alunos, nomeadamente
as percepções sobre o desenvolvimento da sua aprendizagem musical e a atuação da professora. O presente estudo
exploratório contou com a participação de 4 turmas do 8.º ano de escolaridade, que estiveram presentes na atividade
aqui exposta e responderam a um questionário final. Neste sentido, procedeu-se à avaliação da adesão dos alunos no que
respeita à atividade desenvolvida, tendo os resultados apontado para uma valorização da aprendizagem com pares (em
trabalho de grupo) e do caráter regulador do feedback prestado pela professora aos alunos. With the overall purpose to develop music education in the Basic Education Curriculum, the current study presents as specific purpose the development of ideas and possibilities for a practical implementation, supported by problem solving processes and knowledge building. Having this in mind, we intended to try strategies and performing methods in practical activities within the classroom, as well as evaluate the corresponding students’ adherence, namely the perceptions regarding their music learning development and the teacher’s performance. The current scoping study relied on the participation of 4 eighth grade classes, which participated in the activity described in this study and answered a final questionnaire. From there, we proceeded to the evaluation of the student’s adherence regarding the activity done. The results pointed toward a valorization of the learning with peers (in group work) and of the regulatory nature of the feedback provided by the teacher to the students. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/21989 |
DOI: | 10.34639/rpea.v6i2.27 |
ISSN: | 1647-905X |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos DEP - Artigos INETmd - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Experiências de aprendizagem musical baseadas na resolução de problemas.pdf | Experiências de Aprendizagem Musical Baseadas na Resolução de Problemas | 264.69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.