Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/21729
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSimões, D.pt
dc.date.accessioned2018-01-23T15:44:33Z-
dc.date.available2018-01-23T15:44:33Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1068-2341pt
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/21729-
dc.description.abstractThe MOOC (Massive Open Online Courses) is the latest training model offered by higher education institutions. As a teaching and learning approach that is free, and therefore devoid of economic or social barriers at the onset, it looks quite promising. But is it so? In order to gain greater understanding of the focus of current research and to indicate future research guidelines that may provide answers to some pertinent questions, this study aims to analyze the scientific production based on SCOPUS and carried out under the keywords “Massive Open Online Course” and “Higher Education”. Using the methodology of social network a nalysis in order to get a “picture” of relations between authors who publish in this field, the results of the analysis show that interest in this issue was first expressed in 2013 and is currently on the rise, raising more and more interest. The graphical analysis of the interacti ve network reveals little interaction among authors, but most publications are co -authored by four researchers. Also, the network indicators analysis reveals that the dens ity and centrality are very low.pt
dc.description.abstractOs MOOC (Massive Open Online Courses) são a mais recente abordagem de oferta formativa, dinamizada por instituições de ensino superior. Tratando-se de uma abordagem de ensino e aprendizagem aberta, e portanto, desprovida de barreiras económicas, culturais ou sociais, à partida, parece bastante promissora. Mas será mesmo assim? Como forma de obter maior compreensão sobre este foco de investigação e as dimensões mais exploradas, este trabalho tem como objetivo analisar a produção científica, com base SCOPUS, levada a cabo sob as palavras chave “Massive Open Online Course” e “Higher Education”. Além de uma análise estatístico-descritiva é também usada a metodologia de Análise de Redes Sociais com vista a obter um “retrato” das relações entre os autores interessados e que publicam sobre este domínio. Os resultados da análise realizada revelam que o interesse por esta temática teve a sua primeira expressão efetiva em 2013 e está atualmente em ascensão, estando atualmente a suscitar cada vez mais interesse. A produção científica por autor é ainda pouco notória, mas existe uma fonte de publicação maioritariamente escolhida pelos investigadores, não sendo, no entanto, nem a mais citada nem a que tem maior índice SJR. A análise gráfica da rede de interações revela existirem poucas interações entre os autores, mas que a maioria das publicações são em-
dc.language.isoporpt
dc.publisherArizona State Universitypt
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectMOOCspt
dc.subjectHigher educationpt
dc.subjectSocial network analysispt
dc.subjectScientific productionpt
dc.subjectMassive Open Online Coursespt
dc.titleProdução Científica em MOOCs no Contexto do Ensino Superior: uma Abordagem de Análise de Redes Sociaispt
dc.title.alternativeScientific production and MOOCs in a higher education context: A social network analysis approachpt
dc.typearticlept
dc.peerreviewedyespt
ua.distributioninternationalpt
degois.publication.issue63pt
degois.publication.titleEducation Policy Analysis Archivespt
degois.publication.volume24pt
dc.identifier.doi10.14507/epaa.24.2345pt
Appears in Collections:DigiMedia - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016_ EPAA_2345-9831-3-PB.pdf853.39 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.