Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/21540
Title: The place of the unicorn in today’s marketplace : a new reality for start-ups
Author: Costa, João Pedro Santos
Advisor: Oliveira, Manuel Luís Au-Yong
Keywords: Gestão
Empreendedorismo
Inovação tecnológica - Empresas
Defense Date: 26-Jan-2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Criar empresas de valorizações exponenciais é um objetivo comum entre empreendedores e investidores, mas subsiste a dúvida sobre como fazê-lo. Este estudo pretende contribuir para colmatar esta lacuna na literatura atual – sobre como criar os chamados unicórnios. Devido ao aparecimento crescente de empresas valorizadas em biliões de dólares nos últimos anos, a sua compreensão, assim como a sua posição no mercado atual, e as ameaças, oportunidades e vantagens competitivas das mesmas, tornou-se um fator chave para melhor compreender o mundo dos negócios. Baseada maioritariamente em pesquisa exploratória, envolvendo entrevistas e um focus group com especialistas, esta dissertação pretende criar, reunir e sumarizar a informação relevante e atualizada sobre empresas de valorizações exponenciais e criar um modelo teórico para a conceção e crescimento sustentado das mesmas. Se, por um lado, o plano de negócio poderá ser menos importante do que é geralmente aceite na sociedade, e no meio académico em particular, a pesquisa aponta para fatores como a experiência, a capacidade de execução, a motivação intrínseca, a visão e sentido de oportunidade, assim como a capacidade de procurar obter feedback e aprender com os erros e não somente com os sucessos – que o empreendedor deverá ter para poder impulsionar o seu negócio para a denominação de unicórnio – ou valorização para cima de um bilião de dólares Norte Americanos – que é uma realidade cada vez mais frequente no mundo também cada vez mais tecnológico em que vivemos.
Creating enterprises with exponential valuations is a common goal of entrepreneurs and investors but the question of how to do it still remains, for the most part, unanswered. This research intends to fill this gap in the literature - about how to create the so-called unicorns. Due to the increasing emergence of highly valued, billion-dollar start-up companies in recent years, the understanding of their position in the current market and their threats, opportunities and competitive advantages, has become a key factor to better understanding the business world. Based mainly on exploratory research involving interviews and a focus groups with experts, this dissertation intends to create, collect and summarize relevant and updated information on highly valuated companies and, following this, creating a theoretical model for their conception and sustained growth. If, on the one hand, the business plan may be less important than is generally accepted in society, and in academia in particular, the research points to factors such as experience, implementation capacity, intrinsic motivation, vision and timing, and the ability to seek feedback and learn from mistakes and not just from success - the entrepreneur must be able to boost his business to enter the unicorn club – meaning being valued equally or at more than one billion dollars - which is an increasingly common reality in the increasingly technological world in which we live in.
Description: Gestão
URI: http://hdl.handle.net/10773/21540
Appears in Collections:DEGEIT - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.