Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/21383
Title: | O ponto de vista da cegueira : uma leitura comparativa de The country of the blind e Ensaio sobre a cegueira |
Author: | Ruwei Wu |
Advisor: | Pereira, Paulo Alexandre Cardoso |
Keywords: | Alegorias Distopias Saramago, José, 1922-2010 Wells, Herbert George, 1886-1946 |
Defense Date: | 2017 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O regresso contemporâneo da barbárie, tornado evidente pela multiplicação de
guerras, ataques terroristas ou perseguições étnicas, parece indiciar o
retrocesso da humanidade a um estádio primitivo: fracassada a sociedade
utópica com que tinha sonhado, o homem confronta-se hoje com o apocalipse
distópico que ele próprio criou e que a sua cegueira moral ajuda a perpetuar.
Publicadas respetivamente no início e no final do século XX, as narrativas «The
Country of the Blind», de H. G. Wells, e Ensaio sobre a cegueira, de José
Saramago, recorrem ao motivo literário da cegueira para propor uma reflexão
sobre a natureza e as condições de sobrevivência do humano num mundo
onde ele já não tem lugar. A leitura comparativa dos dois textos, desenvolvida
na presente dissertação, centra-se na imaginação distópica neles presente e no
modo como cada um dos autores procedeu à sua concretização ficcional,
designadamente através da combinação de elementos realistas ou fantásticos
e da tematização do amor e do erotismo. A identificação de diferenças e
afinidades entre ambos permitiu-nos contrastar a dimensão lúdico-fantástica do
conto de Wells com a denúncia alegórica empreendida no romance de
Saramago. The recent return of barbarism, becoming evident in the multiplication of wars, terrorism attacks and ethnic persecutions seems to indicate the recession of humanity to a primitive stage: ever since the utopian dream of a perfect society has been shattered, mankind finds itself confronted with a dystopian apocalypse created by itself and its moral blindness helps perpetuate it. Published respectively at the beginning and at the end of the twentieth century, the two narratives – «The Country of the Blind» by H. G. Wells and Ensaio sobre a Cegueira by José Saramago – resort to the literary motif of blindness to propose a reflection on man’s nature and its survival conditions in a world where it appears to have no place. The comparative reading of these two works developed in this dissertation focuses on the dystopian imagination presented in them and on the way each individual author proceeded to their fictional concretion through the combination of realist and fantastic elements, and the thematization of love and eroticism. The identification of differences and similarities between both has allowed us to contrast the playful and fantastic dimension of Wells’ short story with the allegoric denouncement undertaken in Saramago’s novel. |
Description: | Mestrado em Línguas, Literaturas e Culturas Portuguesas |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/21383 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DLC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação-Ruwei Wu.pdf | 934.24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.