Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/19161
Title: Narrativas transmedia: novas formas de contar e entender histórias
Author: Augusto, Rute Micaela Ribeiro Martins
Advisor: Antunes, Maria João Lopes
Keywords: Multimédia interactiva
Conto
Literatura infantil
Defense Date: 2017
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O presente estudo tem como propósito conhecer quais as estratégias transmedia que melhor podem servir a adaptação de um conto literário, destinado ao público infantojuvenil, tendo por base a concretização e avaliação de um projeto transmedia, que enfatize as potencialidades de uma narrativa assente na convergência de meios e plataformas, para a transmissão de uma história a crianças e jovens adolescentes. Numa atualidade marcada por gerações com elevada literacia digital, e pela propagação de projetos que se expandem através de diferentes linguagens e múltiplos meios, as narrativas transmedia surgem como ferramentas singulares para a transmissão criativa de conteúdos, a um público que encontra nas tecnologias um meio apelativo e familiar de acesso à informação e ao conhecimento. A metodologia adotada para a investigação é de natureza qualitativa e materializou-se numa análise de projetos transmedia na área da ficção e no planeamento, desenvolvimento e avaliação de uma narrativa transmedia baseada na obra de Sophia de Mello Breyner Andresen - “A Menina do Mar”. O estudo tornou evidente o potencial das narrativas transmedia no contexto pedagógico e concluiu que as estratégias transmedia que melhor podem servir a adaptação de um conto literário destinado ao público infantojuvenil, são aquelas que melhor se adequam à história e aos recursos disponíveis, para alcançar uma experiência inovadora e inteiramente adaptada ao público-alvo.
The purpose of this study is to know which transmedia strategies can best serve the adaptation of a literary tale aimed at children and adolescents, supporting it through the elaboration and evaluation of a transmedia project that emphasizes the qualities of a narrative based on the convergence of means and platforms for storytelling. Nowadays, we feature the growth of generations with high digital literacy and the dissemination of projects that expand throughout different languages and multiple means. Transmedia storytelling appears as a unique tool for the creative transmission of contents to an audience that discovers in technology an appealing and familiar way to access information and knowledge. The adopted research methodology for this study is of qualitative nature, materialized in an analysis of fictional transmedia projects as well as in the planning, development and evaluation of a transmedia storytelling based on the work of Sophia de Mello Breyner Andresen - "A Menina do Mar". The study has been made evident the potential of transmedia narratives in the educational context and concluded that the transmedia strategies that can best serve the adaptation of a literary tale aimed at children and adolescents are those that best fit the story and the available resources in order to achieve an innovative transmedia experience that is fully adapted to the target audience.
Description: Mestrado em Comunicação Multimédia
URI: http://hdl.handle.net/10773/19161
Appears in Collections:DECA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdf3.78 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.