Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/18943
Title: Fatores influenciadores dos resultados de matemática de estudantes portugueses e brasileiros no PISA: revisão integrativa
Other Titles: Influencing factors on the mathematics results of Portuguese and Brazilian students in PISA: integrative review
Author: Pinto, Joaquim
Silva, Jaime Carvalho e
Neto, Teresa Bixirão
Keywords: PISA
Letramento em matemática
Desempenho
Sistema educativo
Brasil
Portugal
Issue Date: 2016
Publisher: Universidade Estadual Paulista
Abstract: A presente revisão integrativa tem como objetivo conhecer os principais fatores influenciadores dos resultados de estudantes portugueses e brasileiros nas edições do PISA, de 2000 a 2012, de acordo com a literatura publicada. Identificaram-se cinco fatores e dez subfatores. Os fatores mais determinantes nos estudos considerados são o sistema educativo, o contexto socioeconômico dos estudantes e as características das escolas. Esta revisão integrativa evidencia que há uma multiplicidade de fatores que afetam o desempenho de estudantes no PISA, tanto em Portugal como no Brasil. Ressalta também a lacuna significativa de estudos na literatura, havendo fatores que são pouco ou mesmo nada estudados em ambos os países. Existe, assim, uma necessidade de maior investimento em investigação na área, aproveitando o manancial de dados gerados pelo PISA.
The present integrative review has the goal of knowing the main factors influencing the results of Portuguese and Brazilian students in the editions of PISA, from 2000 to 2012, according to the published literature. Five factors and ten sub-factors have been identified. The more determinant factors in the considered studies were the educational system, the socioeconomic context of the students and the characteristics of schools. This integrative review gives evidence of the multiplicity of factors that affect the performance of students in PISA, in Portugal as in Brazil. There also exists a significant gap in studies in the literature, as there are factors that are scarcely or not at all analysed in both countries. There is in consequence a need of a bigger investment in research in this area, taking advantage of the huge set of data generated by PISA.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/18943
DOI: 10.1590/1516-731320160040002
ISSN: 1516-7313
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fatores influenciadores dos resultados de matemática de estudantes portugueses e brasileiros no PISA.pdfFatores influenciadores dos resultados de matemática de estudantes portugueses e brasileiros no PISA242.67 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.