Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/18935
Title: | A eficácia do desenvolvimento de trabalho prático de carácter investigativo na construção de conhecimentos |
Author: | Silva, Maria de Fátima Vilas Boas da |
Advisor: | Gonçalves, Fernando Azeiteiro, Ulisses Manuel de Miranda |
Keywords: | Ciência Conhecimento científico |
Defense Date: | 2003 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente trabalho pretendeu avaliar a eficácia de percursos
investigativos na construção de conhecimentos científicos, no âmbito da
temática “Dinâmica dos Ecossistemas”. Por outro lado, este estudo elaborou
uma reflexão acerca do desenvolvimento de conteúdos procedimentais (e.g.
selecção de informação, discussão e comunicação de resultados, avaliação do
impacto de determinadas acções humanas no ambiente) e atitudinais (e.g.
cooperação, criatividade).
Neste estudo participaram 71 alunos, do 8º ano de escolaridade, que
foram divididos em dois grupos (controlo e experimental). Os alunos deste
último realizaram, em pequenas equipas, um percurso investigativo no âmbito
do “Clube da Floresta” da escola. A avaliação da eficácia do percurso
investigativo foi efectuada através de questionários que foram preenchidos por
ambos os grupos, antes e após a sua realização. Foi também desenvolvida
uma análise qualitativa do desempenho do grupo experimental, bem como uma
análise de protocolos elaborados pelas equipas de trabalho e das respostas a
uma questão relacionada com o impacto do Homem nos ecossistemas.
Relativamente à aquisição de conhecimentos científicos verificou-se que
as diferenças entre os dois grupos não são significativas quanto ao aumento do
número de respostas correctas. Contudo, ainda que sem significado estatístico,
a aprendizagem dos conceitos do grupo experimental foi mais elevada. A
construção desta investigação proporcionou aos alunos a aprendizagem de
vários aspectos específicos deste percurso (e.g. identificação de excrementos
de lontra e das características exclusivas de vários anfíbios) e promoveu o
conhecimento da biodiversidade local. Os alunos desenvolveram, ainda,
conteúdos procedimentais relacionados com a pesquisa e selecção de
informação, elaboração de conclusões e de materiais, discussão e
comunicação dos resultados, análise e previsão de consequências perante
uma situação problemática e avaliação das acções humanas sobre o ambiente
e atitudinais, como a cooperação, trabalho em equipa e criatividade. Conclui-se
que o trabalho de campo e o trabalho laboratorial motivaram os alunos e que o
seu grau de participação nas actividades práticas de carácter investigativo foi
bastante elevado. The main goal of this study was to evaluate the efficiency of research paths in the process of building scientific knowledge under the curricular topic “Dynamics of Ecosystems”. Our study also focused on the development of procedures (e.g. selection of information, discussion and communication of results, evaluation of the impact of certain human activities on the environment) and attitudes (e.g. cooperation, creativity). The study involved 71 students of the 8th grade, divided into two groups: control and experimental. These students, grouped in small teams, carried out a research path in their School Forest Club. The efficiency of the research path was assessed through questionnaires, answered by both groups before and after the activity. A qualitative analysis of the experimental group performance was also carried out. The protocols worked up by each team and the answers to a question, related to the impact of Man’s actions on the ecosystems, were analysed. As to the acquisition of scientific knowledge, it became clear that the differences between both groups were not statistically significant, in terms of the quantity of correct answers. However, though it doesn’t possess any statistic meaning, the learning of concepts by the experimental group achieved a higher level. This investigation and all the process associated with it, provided the students with the opportunity to learn about several specific aspects of this path (e.g. identifying the otter excrements and some characteristics of amphibians) and promoted the knowledge of the region biodiversity. The students also developed skills related to research and information selection, drawing conclusions and producing materials, discussing and sharing results, analysing and predicting the consequences when facing a problem and assessing the impact of human actions on environment. They also developed attitudes like cooperation, creativity and teamwork. We may conclude that students feel highly motivated when performing fieldwork and lab work and consequently their level of participation in practical activities was substantially higher. |
Description: | Mestrado em Ensino de Geologia e Biologia |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/18935 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DBio - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
398.pdf | 2.02 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.