Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/18481
Title: | Inclusão em educação de infância: crianças em acolhimento institucional |
Author: | Andrade, Sofia Isabel dos Santos Soares |
Advisor: | Santos, Paula Ângela Coelho Henriques dos Portugal, Gabriela |
Keywords: | Educação pré-escolar Desenvolvimento das crianças Serviços de acolhimento de crianças Instituições sociais Escola inclusiva |
Defense Date: | 2017 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O presente projeto de investigação focaliza nos currículos desenvolvidos numa
creche e num jardim-de-infância frequentados por crianças em acolhimento
institucional.
Baseado em quatro estudos de caso, teve como objetivo analisar o modo
como as crianças experienciavam o currículo, avaliando as variáveis
processuais Bem-Estar Emocional (BEE) e Implicação (I).
Numa metodologia de investigação-ação, para cada uma das atividades
vivenciadas pelas crianças envolvidas no estudo, procedemos à avaliação do
BEE e I em duas fases de observação e intervenção.
Os resultados revelaram diferenças entre os dois conjuntos de dados, com
níveis de BEE e I mais elevados no segundo momento, sugerindo um impacto
positivo das iniciativas e ações desenvolvidas em resposta às necessidades e
interesses das crianças. This research project focuses on the curricula developed in a day care and a kindergarten attended by children living in institutional care. Based on four case studies, this study aimed to analyze how children were experiencing the curriculum, through the evaluation of process variables: Emotional Well-being (EWB) and Involvement (I). In an action-research methodology, for each of the activities experienced by children involved in the study, we performed a review of EWB and I in two steps of observation and intervention. The results revealed differences between each set of data, with higher levels of EWB and I at the second moment, suggesting a positive impact of the performed initiatives and actions, developed in response to the identified needs and interests of the children. |
Description: | Doutoramento em Didática e Formação - Didatica e Desenvolvimento Curricular |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/18481 |
Appears in Collections: | UA - Teses de doutoramento DEP - Teses de doutoramento |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_doutoramento_sofia_andrade_2017_0.pdf | 2.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.