Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/18379
Title: Novas dimensões para o cartaz
Author: Nogueira, José Mário da Rocha
Advisor: Costa, Rui Carlos
Keywords: Design
Cartazes - Design
Comunicação da informação
Defense Date: 2016
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Tal como o entendemos actualmente, o cartaz enfrenta então uma série de desafios recorrentes de uma evolução tecnológica dos meios de comunicação, onde a transmissão de mensagens ocorre de forma quase imediata e em qualquer lugar. Esta evolução tem criado uma série de questões e constrangimentos, nomeadamente sobre os limites do que se entende por cartaz. Face a esta realidade do século XXI, o cartaz necessita portanto de encontrar formas de se evidenciar e tomar partido destas tecnologias, de modo a poder aceder e partilhar, as vantagens inerentes a estes meios. O Homem e a forma como este comunica, desempenham aqui um papel fulcral no entendimento do cartaz. A exploração não apenas da dimensão visual, mas também das várias dimensões que este pode tomar para si próprio, fornece ao cartaz uma capacidade de transmissão de mensagens, seja em contextos comerciais, políticos ou culturais, a um nível mais abrangente e potenciador de criação de novas experiências no receptor. Neste sentido, o estudo tem então como principal objectivo, explorar e alargar as possibilidades de utilização do cartaz, recorrendo à criação de estratégias de comunicação, onde a sua dimensão seja questionada conforme o teor da mensagem a ser transmitida e não apenas pela norma que lhe é atribuída. A criação de interacções que envolvam o receptor com o meio e a consequente experiência que daí advém, permitem então explorar novas dimensões, onde o cartaz poderá manifestar-se como sendo um meio provocador e envolvente, dando-lhe assim as ferramentas necessárias para que se mantenha um meio actual e inovador, e uma opção válida na comunicação do séc. XXI.
The poster, given its historical importance in visual comunication, was the theme chosen to be adressed in this studie. This analysis, focused itself namely on the issue of the constraints that an exclusively two-dimensional poster may have in struggling with other more advanced communication media, especially in environments where information saturation is high. As we know it today, the poster faces a series of challenges recurring from a technological evolution of the media, were the transmission of messages occurs almost immediately and everywere. This evolution has created a series of issues and constraints, namely on the limits of what is meant by poster. Against this 21st century reality, the poster therefore needs to find ways to stand out and take advantage of these technologies, so as to be able to access and share the inherent advantages of these media. The human being, and the way he comunicates, play an important role in the understanding of the poster. The exploration not only of the visual dimension, but also of the various dimentions it can take for itself, provides the poster with the ability to convey messages, whether in commercial, political or cultural contexts, at a more embracing level and enables the creation of new experiences in the receiver. In this sence, the study therefore has as its main objective, to explore and extend the possibilities of using the poster, by creating comunication strategies, where its dimension is questioned according to the content of the message to be transmitted, and not merely by the standard that is attributed to it. The creation of interactions that can involve the receiver with the medium and the experience that inevitably comes out of it, allows us then to explore new dimentions, were the poster will be able to manifest itself as a provocative and embracing medium, giving him the tools necesserie for it to stay current and innovative, and a valid option in the 21st century comunication.
Description: Mestrado em Design
URI: http://hdl.handle.net/10773/18379
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertação.pdf74.45 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.