Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17878
Title: O baixista moderno: questões de versatilidade na performance
Author: Morais, Filipe Ricardo Cabral de
Advisor: Susana Bela Soares Sardo
Keywords: Performance musical - Jazz
Músicos - Performance
Estética musical
Defense Date: 2016
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: No âmbito da performance musical, mais precisamente no jazz, podemos encontrar indivíduos que frequentemente apresentam destrezas performativas em diferentes instrumentos. Esta pesquisa, no quadro da etnomusicologia e dos estudos de jazz, propõe uma análise a partir da relação entre as variáveis instrumentos e instrumentista, pontuada nos casos dos baixistas eléctricos e baixistas de jazz. O problema central em análise prende-se com a versatilidade do baixista quando circula entre tipologias de instrumentos diferentes. A partir das entrevistas realizadas e da observação participante, optou-se por desenvolver uma análise de conteúdo, com foco em temas que constituem a abordagem principal do trabalho: “o intercâmbio idiomático”. Os elementos em análise são: músico performer, instrumento, estética e mercado. A metodologia assenta na análise destes quatros elementos e no uso retrospectivo da bricolagem.
In the context of musical performance, more precisely in jazz, we can find individuals who often present performative skills in different instruments. This research, in the context of ethnomusicology and jazz studies, proposes an analysis based on the relationship between instrumental and instrumentalist variables, punctuated in the cases of jazz electric basses and double basses. The central problem in analysis concerns the versatility of the bass player when he circulates between different types of instruments. Based on interviews and participant observation, it was decided to develop a content analysis, focusing on themes that constitute the main approach of the work: “idiomatic interchange”. The elements under analysis are: musician performer, instrument, aesthetics and market. The methodology is based on the analysis of these four elements and the retrospective use of bricolage.
Description: Mestrado em Música
URI: http://hdl.handle.net/10773/17878
Appears in Collections:DeCA - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação.pdf2.83 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.