Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/17788
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Correia, Jorge Manuel Salgado de Castro | pt |
dc.contributor.author | Pinto, Dirlene Késsia de Souza Lopes Pereira | pt |
dc.date.accessioned | 2017-06-12T13:37:16Z | - |
dc.date.available | 2017-06-12T13:37:16Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/17788 | - |
dc.description | Mestrado em Música | pt |
dc.description.abstract | O presente trabalho propõe um modelo alternativo para a performance de canções brasileiras. Para tanto, foi documentado o processo de criação de um formato alternativo de recital solo de canto integrando componentes extrapartitura num projeto artístico intitulado “OS DESENCANTOS DE DANDARA”. Foi apresentado um esboço biográfico de três grandes compositores brasileiros: Chiquinha Gonzaga (1847 – 1935), Alberto Nepomuceno (1864 – 1920) e Heitor Villa-Lobos (1887 – 1959), cujas obras foram escolhidas para compor o repertório deste projeto. A escolha desses artistas levou ainda à elaboração de uma pesquisa documental a respeito da canção brasileira. Foi ainda elaborado e aplicado um pequeno inquérito que teve como objetivo investigar se um projeto artístico com esse teor era pertinente ou não. | pt |
dc.description.abstract | This study aims to propose an alternative model for the performance of Brazilian songs. Therefore, the process of creating an alternative format for a solo song recital, integrating components not prescribed in the score in an artistic project entitled "OS (DESEN)CANTOS DE DANDARA”. A biographical sketch of three major Brazilian composers was presented: Chiquinha Gonzaga (1847 - 1935), Alberto Nepomuceno (1864 - 1920) and Heitor Villa-Lobos (1887 - 1959), whose works were chosen to compose the repertoire of this project. The choice of these artists, also led to the development of a documentary research on the Brazilian song. A small survery was also developed and applied, whose objective was to investigate whether an artistic project with this content was relevant or not. | pt |
dc.language.iso | por | pt |
dc.publisher | Universidade de Aveiro | pt |
dc.rights | openAccess | por |
dc.subject | Canto - Ensino | pt |
dc.subject | Compositores - Brasil | pt |
dc.subject | Canções - Brasil | pt |
dc.subject.other | Performance | pt |
dc.subject.other | Canção brasileira | pt |
dc.subject.other | Figurino | pt |
dc.subject.other | Cenário | pt |
dc.subject.other | Dramaturgia | pt |
dc.title | O uso de componentes extrapartitura na performance de canções brasileiras | pt |
dc.type | masterThesis | pt |
thesis.degree.level | mestrado | pt |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt |
dc.identifier.tid | 201935015 | - |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação.pdf | 1.78 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.