Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/17761
Title: A fúria dos tambores: music in African post-colonial literaturea música na literatura pós-colonial Africana
Author: Nicolau, Maria da Conceição dos Santos
Advisor: Callahan, David
Keywords: Literatura de expressão inglesa
Literaturas africanas Música
Literaturas africanas - Pós-colonialismo
Defense Date: 2004
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: The following dissertation attempts to discuss the presence of music (from indirect to more direct references) in representative texts of African Post- Colonial literature, in particular, Chinua Achebe’s Things Fall Apart, Ngũgĩ wa Thiong’o’s Devil on the Cross, and Paulina Chiziane’s Niketche. This dissertation attempts to contextualise the use of music in three African countries, with respect to the historical, social, and cultural backgrounds, as well as to provide an approach to general musical practice and significant aspects of the way music is present in the three novels individually. It is necessary to understand and recognize that music is not only interesting in the analysis of African cultures, but also when analysing certain literary works. I intend to characterise and valorise music from literature or vice-versa. One of the aims of this dissertation is to approach how, through the presence of musical references, we can understand the novel and the cultures of the country portrayed. Focus has often been made on other cultural aspects in the study of these novels, generally with music being dealt with sketchily if at all. These books thus raise a number of questions about human beings, society, and cultural practices, demonstrating the extent to which different aspects of a given society and music are interwoven in complex ways. It is in this interdependence between music and society that we find a point of analysis of different African cultures as of the novels in question.
A presente dissertação procura discutir a presença da música (desde referências indirectas até às mais directas) em textos representativos da literatura Pós-Colonial Africana, nomeadamente, Things Fall Apart de Chinua Achebe, Devil on the Cross de Ngũgĩ wa Thiong’o e Niketche de Paulina Chiziane. Esta dissertação pretende contextualizar o uso da música em três países Africanos, respeitando o contexto histórico, social e cultural, analisando a prática musical em geral e aspectos significativos na forma como a música está presente nas três obras individualmente. Torna-se necessário perceber e reconhecer que a música não só é interessante na análise de culturas Africanas, mas também o é quando analisamos determinadas obras literárias. Pretendo caracterizar e valorizar a música a partir da literatura ou vice-versa. Um dos objectivos desta dissertação é abordar o modo como, através da presença de referências musicais, podemos compreender a obra e as culturas do país em causa. Muitas vezes se deu relevo a outros aspectos culturais no estudo destas obras, sendo a música normalmente analisada com imprecisão, ou nem isso. Nas três obras são levantadas questões ligadas ao ser humano, sociedade e práticas culturais, de forma a poder demonstrar como diferentes aspectos de uma dada sociedade e a música estão interrelacionadas de forma complexa. É nesta interdependência entre música e sociedade que vamos encontrar um ponto de análise de diferentes culturas Africanas e das três obras em questão.
Description: Mestrado em Estudos Ingleses
URI: http://hdl.handle.net/10773/17761
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DLC - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese.pdf1.33 MBAdobe PDFrestrictedAccess


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.